nieuws

Amsterdam stimuleert intensief gebruik van grond

bouwbreed

amsterdam – Amsterdam maakt een budget vrij voor het stimuleren van intensief grondgebruik. Het gaat om 75 miljoen gulden voor vier jaar, bestemd voor de meerkosten van innovatieve projecten.

‘Intensief grondgebruik’ betekent bijvoorbeeld parkeren onder bestaande gebouwen of onder de grachten, wonen naast autowegen of op een andere manier dubbel gebruikmaken van dezelfde grondoppervlakte. “We hebben als centrale stad een flinke zak geld beschikbaar. Iedereen mag aankloppen, als het maar via het bevoegde gezag gaat, dat wil zeggen via de stadsdelen”, stelt C. Terwindt, voorzitter van het Coordinatieteam Optimalisering Grondgebruik. Zij maakte dit bekend op een bijeenkomst over parkeren in Amsterdam.

“Parkeren op straat is een groot probleem in vooroorlogse wijken”, concludeert Terwindt. “We willen eenderde van de parkeerplaatsen elders onderbrengen. Dat kan door (gedeeltelijk) geautomatiseerde mechanische parkeersystemen. We gaan een project uitvoeren in de Fannius Scholtenbuurt, in de Staatsliedenbuurt.”

Volgens Terwindt worden geautomatiseerde mechanische parkeersystemen nog niet veel toegepast, door financiele schroom. Bovendien is de techniek wat moeilijk en deze manier van parkeren maatschappelijk moeilijk te verkopen.

Op de bijeenkomst werden de eerste resultaten getoond van een lopend onderzoek naar nieuwe parkeeroplossingen. W. van der Heide van Ingenieursbureau Amsterdam stelt een catalogus samen met voorbeelden van oplossingen uit binnen- en buitenland. Het onderzoek moet resulteren in een rapport over ruimtelijk ontwerp, beheer, gebruik en exploitatie van parkeersystemen. Daarbij komen ook oplossingen aan de orde die niet direct voor de hand liggen.

Overbouwd parkeren

De Stuurgroep Woningbouw van de Stedelijke Woningdienst publiceerde in november een rapport over ‘Overbouwd parkeren’. De marktwaarde van een parkeerplaats in Amsterdam blijkt te varieren van 15.000 gulden buiten de ringweg tot een ton in het centrum. De bouwkosten van een parkeerplaats lopen uiteen van 35.000 gulden in halfverdiepte tot 45.000 gulden in geheel ondergrondse garages. Als in twee lagen wordt geparkeerd, kost een plaats 50.000 gulden. Deze bedragen zijn exclusief de grond en eventuele bodemsanering.

Het is dus mogelijk parkeerplaatsen te bouwen met een sluitende exploitatie. De huur van een parkeerplaats moet dan wel boven de tweehonderd gulden per maand liggen. De samenstellers concluderen, dat bij alle nieuwbouwplannen overbouwde parkeervoorzieningen moeten komen. “Het beleid wil het, technisch kan het en financieel mag het. Extra lasten voor autobezitters zijn onontkoombaar.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels