nieuws

Ambachtelijk werk in St. Nicolaaskerk

bouwbreed

amsterdam – Schilders zijn niet allemaal “lulhannesen die met een kwast in een pot roeren”. Volgens drs. P.J. van Trigt van Fosag laat Schildersbedrijf J. Kneppers BV in de St. Nicolaaskerk in Amsterdam de decoratieve kant van het werk zien. Schilders restaureren de omlijsting van de muurschildering met uiterste precisie. De kwast en roller hebben plaatsgemaakt voor het gummetje, penseeltje en de wattenstokjes.

De rooms-katholieke St. Nicolaaskerk staat ingeklemd tussen herenhuizen tegenover de hoofdingang van het Centraal Station. Het is een dominante blikvanger in wat eens een ‘buurt van stand’ heette. Aan de buitenkant ademt de 110 jaar oude kerk een neo-barokke sfeer uit. Het interieur daarentegen heeft een meer neo-byzantijnse stijl.

Voor de schilders van Kneppers is het decoratieschilderen weer eens iets anders dan kozijnen verven, hoewel het volgens de werkgever monnikenwerk is. Centimeter voor centimeter schilderen ze blokjes, driehoekjes en cirkels in de symmetrische volgorde, zoals de oorspronkelijke schilder Dunselman ze ooit heeft bedacht.

Nog meer precisiewerk vormen de vele mozaikpaneeltjes, als rijke omzoming van de muurschilderingen. “We werken niet met computersjablonen, alles wordt uit de vrije hand geschilderd”, benadrukt Kneppers. Dat betekent tegelijkertijd dat de decoratieschilders het zich nauwelijks kunnen permitteren om zondagavond wilde feesten af te lopen. De volgende ochtend moeten ze immers ook kunnen vertrouwen op een vaste hand. Tussen al dat fraais, contrasteert een mal aandoende St. Cecilia voor het weelderig bewerkte koorgedeelte. De achttiende en negentiende eeuw zijn in de beschermheilige van de muze samengesmolten. Op het hoofd draagt Cecilia een bouwvakkershelm, voor de mond een snoetje tegen het stof en in haar hand klemt ze een plastic koffiebekertje. Kneppers: “Je kan er donder op zeggen dat zoiets gebeurt. Bij een proefboring boorden we per ongeluk dwars door het hoofd van een engeltje. Dan kan het niet uitblijven dat er de volgende dag een sigaret uitsteekt.”

Uniek in de kunsthistorische schildersrestauratie is het verven met goudacrylaat op waterbasis. Kneppers heeft er elders in Amsterdam al mee gedebuteerd en gebruikt de techniek nu in de St. Nicolaaskerk. “Het is een nog weinig bekende, niet geaccepteerde techniek, waarbij de goudkleur en glans behouden blijft.” Donderdag, als de schilderskunst van Kneppers in de St. Nicolaaskerk officieel aan de pers wordt getoond, krijgen belangstellenden een uitgebreid expose over de spannende techniek met het goudacrylaat.

Op pagina 3: Kwasten maken plaats voor gum en wattenstokjes.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels