nieuws

Wegenbouwers draaien duimen

bouwbreed

den haag – ‘Het water in het Noorden en Oosten van het land is aan het zakken.’ De mededeling in het nieuws is voor P. van Driessum van de dienstkring Friesland van Rijkswaterstaat nog geen reden de vlag uit te steken. “De regen houdt voorlopig nog aan. Het is dan ook nog niet zeker dat er weer aan de weg kan worden gewerkt.” Het zijn barre tijden voor wegenbouwers. Vertragingen of zelfs het stilleggen van het werk zijn aan de orde van de dag. “Ik kan mij niet herinneren dat we ooit eerder zo veel regen hebben gehad”, verzucht A. van der Wal van Aannemingsbedrijf Van der Wal Infrastructuur in Lemmer.

Bijna een op de drie bedrijven in de wegenbouw ondervindt veel stagnatie door de hevige regenval van de laatste tijd. Dat constateert het economische Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) in de laatste conjuctuurtest over september. Een constatering die volgens Van der Wal klopt als een zwerende vinger. De aannemer vreest dan ook dat de kosten flink onder druk komen te staan. “De opgelopen vertraging moet straks met ’s nachts doorwerken worden ingehaald. En dat is kostenverhogend. Kijk, voor de boeren is er straks een schaderegeling. Maar voor ons…”

Bij Rijkswaterstaat dienstkring Drenthe is aanzienlijk materiaalverlies gemeld. Van der Zalm: “Het water heeft voor heel wat gaten in het wegdek gezorgd. Het moet worden hersteld, maar we weten nog niet wanneer dat kan.”

De gaten in de weg zijn overigens niet de enige zorgen voor Van der Zalm. “Ik heb vertraging bij asfalteringswerkzaamheden bij Hoogeveen. Daar zijn ze aan het frezen geweest. Maar het slechte weer staat asfalteren niet toe. En het zal denk ik nog wel enige tijd duren. Voor de rest is het seizoen een beetje ten einde.”

D. Meijer, hoofd van de dienstkring Friesland, onderschrijft dit. “Wat dat betreft hebben we geluk. Hoewel wij natuurlijk nog wel met het grote werk aan de A7 zitten en de bouw van het Klaverblad bij Heerenveen. Daar kampen we met flink wat vertraging.”

Zijn collega Van Driessum van nieuwe werken weet er alles van. Hij heeft zojuist een nieuwe planning onder ogen gekregen voor de asfalteringswerkzaamheden van de A7 Joure-Heerenveen, Heerenveen-Joure.

’s Nachts

Begin oktober is door de bouwcombinatie ’t Faen ’99 een begin gemaakt. Op papier had het zelfs al klaar moeten zijn. “Maar ja”, berust Van Driessum, “kijk eens naar buiten. Sinds vorige week woensdag liggen alle werkzaamheden al stil.”

En de nieuwe planning voorspelt eigenlijk niet zoveel goeds. “De bouwcombinatie heeft nog tot half december de tijd. Dan moet dit werk klaar zijn. Er ligt nu een voorstel om ’s nachts door te werken. Maar ja…” Van Driessum blijkt hier vooralsnog niet zo’n voorstander van te zijn. “Dan moet het weer het wel toestaan. Kijk, het is duidelijk dat we geen week zomer meer krijgen. Maar als de vooruitzichten van dien aard zijn dat je echt kunt werken…ja, dan moet het maar. Blijft het echter regenen, en blijkt dan dat je het merendeel van de nacht maar wat staat aan te klungelen, dan heeft het gewoon weinig zin. Daarbij komt; de aannemers moeten wel de kwaliteit kunnen bieden die bij de opdracht is toegezegd.”

Wanhoop

Dat laatst is geen probleem. Althans, dat benadrukt Ron de Boer, projectleider van de bouwcombinatie ’t Faen. Deze combinatie wordt gevormd door de bedrijven wegenbouwbedrijven Koop Tjuchem, REEF, Ballast Nedam, KWS en Heijmans. “Het moet droog worden dat is duidelijk. De nachttemperatuur gaat weliswaar naar beneden. maar bij nul graden kunnen we nog werken. De kwaliteit blijft gegarandeerd.”

De Boer erkent dat het allemaal beter kan, maar wanhoopt vooralsnog niet. De asfalteringswerkzaamheden op de A7, moeten voor de kerst klaar zijn. De projectleider heeft goede hoop dat die deadline wordt gehaald. “Het zit allemaal erg tegen, dat is wel duidelijk.” Het dienstkringhoofd van Rijkswaterstaat in Nijmegen heeft geen bestekken meer in uitvoering. “Tenminste, als het gaat om asfalteringswerkzaamheden”, licht Deuss toe. “Wel zit ik in de knoei met m’n markeringsbestekken. Het gaat dan om het reguliere onderhoudswerk waarbij we de wegmarkeringen jaarlijks wat opfrissen. En dat zit er voor sommige wegen nu niet meer in. Het is wel jammer omdat we juist nu de donkere dagen ingaan. Ik schuif het onderhoud waarschijnlijk door naar volgend jaar. Er zit niets anders op.”

D. ten Have, hoofd van de dienstkring Groningen, overweegt ook het schuiven met bestekken. “Er zijn werken waarbij we ernstig twijfelen of we die nog wel kunnen voorzetten. Ze liggen nu stil. Deze week nemen we de definitieve beslissing”, reageert Ten Have.

Een opmerking overigens die bij wegenbouwer Van der Wal volstrekt niet in goede aarde valt. “Dat beslist de opdrachtgever namelijk niet”, ageert hij. “Het is een inbreuk op de bedrijfsvoering. Als wij als aannemer de kwaliteit nog kunnen garanderen dan is het al of niet doorwerken aan ons. Tenzij natuurlijk de opdrachtgever de consequentie van zo’n maatregel neemt. Want per slot van rekening hangt daar een prijskaartje aan.”

Asfalt

Het schuiven in de planning bij de asfaltcentrales is aan de orde van de dag. Hans de Jong van Aannemingsmaatschappij Boesewinkel BV in Mook baalt van de wateroverlast. “We merken dat er flink wat werken stilliggen, dat merk je aan onze productie”.

Het constant schuiven van planningen moet voorlopig enig soelaas bieden. De Jong verwacht dat heel wat productie in december zal moeten worden gehaald. “Noodzakelijk, omdat de asfaltmolen in januari altijd wordt schoongemaakt. Dat moet ook gebeuren.”

Drassig en dus ook ondoenlijk om te straten Foto: Mart-Jan Bakker

Medewerkers van Aannemingsbedrijf Van der Wal onderwerpen de nooddijken naast de tunnel in rijksweg 32 bij Meppel aan een inspectie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels