nieuws

Smit verbluft Parijzenaars met staaltje vakmanschap

bouwbreed

parijs – Bouw van een nieuwe brug over de Seine is voor de Franse hoofdstad nog steeds een gebeurtenis waar het volk voor uitloopt. Dat gebeurde dan ook bij de montage van de 36ste brug, de Passage Solferino tussen de oevers van het MusCe d – Orsay en de Tuilerie-n. Vijf nachten lang werden de zes delen van het enorme stalen kunstwerk op hun plaats gezet. Om het werk te klaren, werd speciaal uit Nederland een bok met hijskraan van Smit aangevoerd.

Voor de Parijzenaars was het plaatsen van de delen een gebeurtenis op zich. De bok kon maar net aan onder de brug van de Invalides door varen.

Dat was haalbaar Door de hijskraan, met een gewicht van 300 ton, plat te leggen lukte het wel. Eenmaal rechtop gezet en aan het werk, dwong de Nederlandse specialisatie bij de vele toeschouwers bewondering af.

Nu de zes delen van de dubbele, – banaan – vormige wandelbrug zijn geplaatst, moeten zij nog aan elkaar worden geklonken. De nieuwe oeververbing kan pas in 1999 in gebruik worden genomen.

De structuur is van de brug luchtig: twee dubbele gebogen balken van het – Vierendeel type – . Dit werd veelal in de negentiende eeuw gebruikt en bestaat uit dwarsleggers en een midden balk zonder kruisverbanden.

– De stalen bogen van de Solferinobrug hebben elk een overspanning van 106 meter. Ze verbinden zowel de twee kades op het niveau van de rijweg, als de twee rivieroevers beneden met elkaar. Het bovenste loopvlak rust op stalen V-vormige constructies. De wandelaars op het onderste niveau begeven zich als het ware in de constructie van de brug en komen in het midden op het bovenste gedeelte – , vertelt Pierre Dubizia, ingenieur bij Eiffel.

Technieken

Hij berekende de brug, die door de fabriek in Lauterbourg in de Elzas werd gemaakt. – Wij hebben gekozen voor plaatijzer, maar het was wel millimeterwerk. Want de minste afwijking zou na de montage te zien zijn geweest – , legt hij uit.

De nieuwe oeververbinding vervangt de uit 1859 daterende brug, die in 1961 is afgebroken. Een tijdelijke oversteek werd in 1992 voor het publiek gesloten.

In de nieuwe brug komen oude en nieuwe technieken samen. Qua uiterlijk herinnert de passage Solferino aan de eerdere bruggen van Eiffel, die zich eveneens kenmerken met stalen bogen en bouten. De luchtige structuur zorgt ervoor dat hij tegelijkertijd modern is.

De brug past goed in het kader van het MusCe d – Orsay (een voormalig treinstation) aan de Rive Gauche, en de Tuilerie-n en het Louvre museum aan de overkant van de Seine.

Dat was ook de bedoeling van de stedenbouwkundigen van de stad Parijs. In het oude hart van de Franse hoofdstad wil men geen agressie van te moderne kunstwerken.

De architectuur, zo stellen de hoofdstedelijke stedenbouwkundigen, moet in het verlengde liggen van hetgeen er al staat. De wandelaar moet zich met gemak van de ene naar de andere oever kunnen verplaatsen om daar de historische delen van de stad te bezichtigen, zonder hierbij te worden gehinderd door het opdringende verkeer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels