nieuws

Nu ook Bos-variant voor noordtak van Betuweroute Van onze parlementaire redactie

bouwbreed

den haag – Zeven kilometer aan tunnels en tunnelbakken op het spoortraject tussen Arnhem en Zutphen kunnen de aanleg van de noordtak van de Betuweroute deels overbodig maken.

Dat stelt ir. C. Bos, in een poging de impasse rond de noordelijke aansluiting van de omstreden goederenspoorlijn te doorbreken. Bos uit Zoetermeer kreeg eerder landelijke bekendheid toen hij varianten bedacht voor de aanleg van de HSL-zuid en de groei van Schiphol.

Zijn variant voor de hogesnelheidslijn kreeg aanvankelijk zelfs een kamermeerderheid, maar haalde het toch niet. Het probleem van de noordtak, van Elst naar Oldenzaal, is dat er vooralsnog geen geld voor is. Dat betekent dat goederentreinen, die naar het noorden van Duitsland gaan, dwars door Velp, Rheden, de Steeg en Dieren moeten. Ze veroorzaken daarmee veel overlast voor omwonenden. Om die reden eisen betrokken gemeenten en de provincie Gelderland dat de noordtak direct met de Betuweroute wordt gerealiseerd. Door de bestaande spoorlijn aan te passen kan de overlast volgens Bos echter tot een minimum worden beperkt. De kosten van het trace met tunnels en tunnelbakken becijfert hij op 1,5 miljard gulden, aanzienlijk minder dan de 3,5 miljard die nodig is voor aanleg van de nieuwe noordtak. Overigens stelt Bos in dit verband voor de Betuwelijn zelf enkelsporig aan te leggen. Met het geld dat dan wordt bespaard, kan de rest van de noordtak worden gefinancierd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels