nieuws

‘Magneetzweeftrein naar Schiphol denkbaar’

bouwbreed Premium

alphen aan den rijn – Het doortrekken van de magneetzweeftrein van Berlijn via Hamburg naar Schiphol is denkbaar. Dat stelt Grimbergen Engineering en Projects BV.

Samen met Max Bogl Bauunternehmung te Neumarkt in Duitsland heeft het bedrijf een techniek ontwikkeld voor de aanleg van een gecombineerde spoorlijn voor hogesnelheids- en magneetzweeftreinen.

De basis vormt een betonnen constructie, waarop een ballastloos spoor en voorzieningen voor de magneetzweeftrein zijn aangebracht. De betonnen constructie kan bestaan uit horizontaal gebogen liggers, geproduceerd met flexibele bekisting van Grimbergen.

“In het verleden heeft atelier HSL-Zuid vergelijkbare systemen voorgesteld. Zij bleken geen haalbare kaart. De huidige technologische ontwikkelingen echter betekenen een doorbraak voor zulke ideeen”, aldus S. Schaap van Grimbergen Engineering en Projects. De gecombineerde spoorweg wordt gepresenteerd op de Betondag. Hij is niet veel duurder dan een gewoon ballastloos spoor voor de hogesnelheidslijn. Bovendien vraagt hij minder onderhoud. Grimbergen heeft patent op de technologie en de vorm van het product verkregen.

Grimbergen Engineering en Projects, tel. (0172) 432721

Reageer op dit artikel