nieuws

Kosten aanleg HSL in Belgie nu al ruim een miljard gulden hoger dan geraamd

bouwbreed

brussel – Hoewel in Belgie nog een groot deel van de werken voor de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) in uitvoering is of nog moet beginnen, staat een ding reeds vast: het oorspronkelijk berekende budget van 8,14 miljard gulden voor 312 km hogesnelheidslijnen zal tenminste met bijna 1,2 miljard gulden worden overschreden.

Over twaalf tot vijftien jaar moet er in heel Europa een netwerk liggen van 29.000 km hogesnelheidslijn, waarvan 12.500 km geheel nieuwe spoorweg. Het bijbehorende kostenplaatje bedraagt 528 miljard gulden. Het Noord-Europese hogesnelheidsnet, dat bestaat uit de assen Parijs-Brussel-Amsterdam en Brussel-Luik-Keulen, samen 1025 km, vergt een totale investering van 33,4 miljard gulden.

Tot nu toe is van dit netwerk, dat in het jaar 2007 geheel af moet zijn, alleen het trace ten zuiden van Brussel klaar. Ten noorden en oosten van Brussel is het nog lang niet zover. Tussen Brussel en Antwerpen wordt de bestaande spoorverbinding aangepast om treinen met snelheden tot 160 km per uur te kunnen laten rijden. Daarmee is echter nog niet begonnen, behalve in Antwerpen waar het Centraal Station totaal wordt verbouwd. Het gebouw krijgt drie verdiepingen. Voorts wordt al gewerkt aan een 1300 meter lange spoorwegtunnel onder de stad, waarvoor de eigenlijke graafwerkzaamheden waarschijnlijk in 2002 beginnen. Het nieuwe station Antwerpen-Centraal moet in 2005 klaar zijn.

Ten noorden van Antwerpen tot de Nederlandse grens ten zuiden van Breda (Meer) zal de nieuwe HSL zo dicht mogelijk tegen de autosnelweg E-19 komen te liggen om milieuschade te beperken. De nodige bouwvergunningen daartoe werden nog niet verleend. Ook de onteigeningsprocedures voor huizen en bedrijfsgebouwen die in de weg staan van de supersnelle trein moeten nog op gang worden gebracht. Het noordelijk traject Brussel-grens met een afstand van 91 km kost 2,9 miljard gulden en moet in 2005 in gebruik worden genomen.

Aan de lijn Brussel-Leuven-Luik-Keulen hangt een pittig kostenplaatje: 3,6 miljard gulden voor 149 km spoorlijn. Deze as moet in 2005 geheel afgewerkt zijn. Maar op de nieuwe hsl tussen Brussel en Leuven zal al in 2002 de eerste trein kunnen rijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels