nieuws

Hyundai wil op wereldmarkt stijgen met stipnotering

bouwbreed

apeldoorn – De Koreaanse materieelproducent Hyundai introduceerde onlangs veertien nieuwe modellen voor de Europese markt. Het is nog maar het begin van een geplande opmars die er toe moet leiden dat Hyundai tot de top-vijf van de wereld gaat behoren. Binnen een tijdsbestek van tien jaar. Het leveringsprogramma zal dan uiteindelijk moeten bestaan uit 163 verschillende modellen!

Hyundai lijkt de Aziatische griep lijkt onder controle te hebben. Op politiek/financieel gebied moet zich het nodige hebben afgespeeld tussen de vijf grote materieelproducenten van Korea. Anders zouden internationale organisaties zoals het IMF geen groen licht hebben gegeven voor onder meer deze ambitieuze operatie. Want ambitieus is Hyundai zeker.

Om de doelstelling te halen moet het marktaandeel wereldwijd groeien van 0,7 tot 4,2 procent. Dit betekent dat 2001 het omzetcijfer van de materieeldivisie circa 2 miljard gulden moet bedragen. Een bedrag dat binnen twee jaar moet verdubbelen om uiteindelijk in tien jaar vervijfvoudigd te zijn.

Volgens E.Y.Lee, directeur van Hyundai Heavy Industries Europe, zal de bestaande fabriek in Ulsan (Korea) zich geheel richten op de productie van machines uit de middenklasse. Daarnaast worden in Korea nieuwe vestigingen gebouwd of bestaande worden overgenomen. Het is niet uitgesloten dat ook in Europa productiefaciliteiten komen, of dat nauwe samenwerkingsverbanden worden aangegaan met Europese producenten. Inmiddels werkt Hyundai al nauw samen met de Italiaanse producenten IMEF en Palazzani.

Voor het leveringsprogramma zal dit grote betekenis hebben. Nu omvat dit programma nog 36 modellen, maar de doelstelling is over tien jaar een palet aan te bieden van 163 modellen. Naast het bestaande programma, dat zich beperkt tot materieel voor graven en laden, denkt Hyundai aan graders, walsen, bulldozers en hijskranen.

De Europese samenwerking die Hyundai beoogt komt onder meer tot uiting in de nieuwe reeks compacte, hydrostatische wielladers. Deze worden gebouwd door de Italiaanse producent Palazzani, een bestaand merk dat in Nederland niet is vertegenwoordigd. De serie omvat drie modellen in de vermogensklasse van 43 tot 70 kW met eigen massa – s van 4500 tot 7350 kg. Het zijn bestaande modellen waaraan Hyundai slechts kleine veranderingen heeft laten aanbrengen. Deze machines zijn al dit jaar op de Nederlandse markt te verkrijgen.

Uit Korea komen vier nieuwe wielladers met de typeaanduidingen HL730-3, HL740-3, HL740TM-3 en HL780-3. Deze wielladers komen uit in de vermogensklassen van 76 tot 239 kW en beschikken over eigen massa – s van respectievelijk 9, 11,1 en 29,3 ton. Strikt genomen bestaat de serie uit drie machines, maar de TM-uitvoering is een HL740-3 machine die is uitgerust met een parallelframe. Opmerkelijk zijn het lichtste en het zwaarste model. Beide machines vallen in een categorie waarin Hyundai zich tot op heden niet manifesteerde.

Het nieuwe model HSL610 is een schranklader. De machine heeft een bedrijfsgewicht van 2350 kg, een motor van 33 kW die is geproduceerd door Yanmar, een storthoogte van 2150 millimeter en een rijsnelheid van 10 km/uur. Het is de bedoeling dat deze reeks schrankladers komend jaar wordt uitgebreid met nieuwe modellen, terwijl bovendien een graaflaadcombinatie op de rol staat.

Op het gebied van de hydraulische graafmachines brengt Hyundai nu onder eigen naam drie mini-graafmachines, die geproduceerd worden door de Italiaanse fabrikant IMEF. Deze machines vallen in de gewichtsklasse van 1,5 tot 4 ton. Daarnaast komt uit eigen land een mini-graafmachine met een eigen massa van 5,4 ton.

Bij de grotere rupsgraafmachines zijn nu twee nieuwe toegevoegd die vallen in de gewichtsklasse 16,6 en 24,3 ton. Beide vullen de gaatjes in het huidige programma. Volgend jaar staan dan nog een 65 tonner te verschijnen evenals de nieuwe generatie 13 en 20 tonners.

Waar het de mobiele graafmachines betreft wordt het komende jaar de bestaande reeks 12 en 16 tons machines uitgebreid met een 5- en een 9-tonner.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels