nieuws

Aken wil dichtslibben voorkomen door grensoverschrijdende trams

bouwbreed Premium

aken – De Duitse grensgemeente Aken wil het dichtslibben van de stad en de problemen door het drukke autoverkeer opheffen door het aanleggen van tramlijnen van ruim veertig kilometer, in en rond Aken.

Bij het huidige autobusstation in Aken is het centrale snijpunt gepland van vier lijnen die passagiers uit alle windstreken naar de Domstad vervoeren.

Met de uitvoering van het plan is 700 miljoen D.M. gemoeid. Er zijn ook aftakkingen gepland naar Heerlen en Vaals.

Heerlen is belangrijk voor het vervoer van en naar het grensoverschrijdend bedrijventerrein en een mogelijke aansluiting op de light-rail Maastricht-Heerlen. De afslag naar Vaals eindigt bij het politiekantoor aan de Randweg in Vaals.

Deze lijn krijgt tevens een aftakking naar het ziekenhuis in Aken. Bij het politiekantoor is een Park and Riding gepland voor reizigers die hun auto kwijt moeten. Afgevaardigden van de gemeente Aken brachten recent een bezoek aan Vaals om met het gemeentebestuur over de aanleg van de tramlijn te overleggen.

Wethouder Thijs Jussen, openbare werken en verkeer, van Vaals zegt dat het eindstation van de lijn in Vaals ruim 1,5 kilometer van de grens ligt. Dat levert meteen problemen op.

“Voor de tramlijn is absoluut geen ruimte te vinden op de Maastrichterweg, die tot de grens loopt”, zegt Jussen. De wethouder heeft er geen problemen mee als er, vanaf het politiekantoor een Randweg-noord wordt aangelegd, die Vaals met Aken verbindt.

Zonder resultaat

“Wij hebben als gemeente vaker, tot nu toe zonder resultaat, Aken gevraagd hier medewerking aan te verlenen”, zegt Jussen.

De gemeente Heerlen is ingenomen met het plan. Frau Christina Ulbort, verkeersingenieur bij de gemeente Aken, zegt dat de problemen die Vaals aandraagt om een oplossing vragen. Volgens Ulbort verkeren de plannen nog in een pril stadium. Zij verwacht dat het circuit over vijf jaar gereed is.

Reageer op dit artikel