nieuws

Weg met nachtwerk

bouwbreed

Gewetensvraag: Heeft u wel eens ’s nachts langs wegwerkzaamheden 70 kilometer per uur gereden? Eng he?

Stelt u zich voor. De A12 Utrecht-Den Haag. Tussen De Meern en Woerden zijn normaal twee maal vier rijstroken beschikbaar Daarna tot Gouda twee maal drie.

Zo niet op dit moment in de avondlijke en nachtelijke uren.

Er wordt gewerkt, dus een rijstrook minder en een verlaging van de snelheid naar 70.

Terecht, want de afzetting bestaat uit hoedjes en niet uit aluminium barriers. Rij je echter 70, dan word je links voorbijgezoefd door twee maal zo hard rijdende personenauto’s, terwijl bumperklevende vrachtwagens achter je proberen de snelheid omhoog te krijgen.

Denk je lekker op je gemak te kunnen rijden, brengen dit soort acties toch weer de nodige stress.

File-arm onderhoud, heet het nachtelijke werk. Want files kosten de maatschappij heel veel. Dat weet zo langzamerhand het kleinste kind.

Dat de veiligheid en gezondheid van wegwerkers in het geding is, lijkt minder interessant. Wellicht dat ervaringen van automobilisten die zich keurig aan de maximum snelheid houden, wel kunnen zorgen voor wat eigenlijk zou moeten: Weg met het nachtwerk.

Dat werken overdag leidt tot meer files, heeft immers een groot voordeel. Al zouden de hardrijders willen, ze kunnen domweg niet.

Het zal voor menig wegwerker een behoorlijke opluchting zijn.

Ferry Heybrock

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels