nieuws

Spoor onder de grond sociaal niet veilig

bouwbreed

Uit oogpunt van leefbaarheid en veiligheid is NS Railinfrabeheer geen voorstander van het onder de grond stoppen van spoor. Dat zegt ir. J.C.B. Robers van NS Railinfrabeheer. Het is de laatste tijd in de mode maar het is economisch op geen enkele manier recht te rekenen. Wordt het wel gedaan, dan zal uiteindelijk de belastingbetaler de rekening gepresenteerd krijgen. Een betere oplossing is het ‘overbouwen’ van stations. Daarbij kan een transparante bouwwijze worden gebruikt: losstaande gebouwen met bruggen en doorkijkjes waar licht en lucht kan toetreden. Een uitdaging voor staalbouwend Nederland.

Het ondergronds brengen van spoor past in het streven de ruimte meervoudig te gebruiken. Dat voltrekt zich vooral op plaatsen waar verschillende soorten verkeersstromen aan elkaar ‘geknoopt’ worden. Om een ongebreidelde groei van de mobiliteit terug te dringen, komen rondom vervoersknooppunten winkels en woningen. Plannen zijn in de maak voor Utrecht, Amsterdam WTC, Den Haag en Rotterdam. Belangrijk kenmerk van deze plannen is de leefbaarheid van de omgeving. Het begrip ‘sociale veiligheid’ is hierbij van groot belang. Meervoudig ruimtegebruik moet daar rekening mee houden. Dat kan bijvoorbeeld door stapelen in plaats van onder de grond stoppen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels