nieuws

Rijk neemt proef om zoab minder gevoelig voor ijzel te maken

bouwbreed

den haag – Het ministerie van Verkeer en Waterstaat begint begin december een experiment dat wegen met zeer open asfalt beton (zoab) ’s winters veiliger moet maken. Wegen waar dit al ligt, zijn gevoeliger voor ijzel dan gewoon asfalt. Op een proefvak van de N34 in Drenthe komt een reinigingssysteem dat ijzel moet bestrijden.

Het ontwikkelde zoab-reinigingssysteem, dat water door het asfalt spoelt, is ook te gebruiken voor gladheidbestrijding. Voor het project met de naam Spinoza zijn onderdelen gebruikt dat bruggen besproeit met zout water. Die sproei-installatie werkt al enige jaren goed om ijzel te bestrijden.

Het ministerie heeft het systeem ontwikkeld omdat het op zoek was naar alternatieven voor machinale schoonmaak van het ZOAB. Het nieuwe reinigingssysteem werkt automatisch. Als het experiment slaagt, kan het mechanisme worden ingezet op gevaarlijke plaatsen, zoals op- en afritten en bruggen.

Rijkswaterstaat test het experiment in Drenthe niet uit op het verkeer. Op de N34 is een stuk ongebruikte weg van een halve kilometer gereserveerd voor de proeven. Het ministerie gebruikt het proefvak ook nog voor twee andere proeven om zoab gemakkelijker te reinigen. Het project kost een miljoen gulden.

Projectleider R.L. Krans van het ministerie verwacht veel van de experimenten. Op de helft van de Nederlandse snelwegen ligt al zoab. Het ministerie denkt dat er over tien jaar op de snelwegen geen ander asfalt meer is. “Het is daarom ook zaak dat voor zoab systemen worden gevonden die het asfalt gemakkelijker reinigen en ijzel beter bestrijden”, re ageert Krans.

Op dit moment lopen er nog meer proeven om de zoab-wegen minder gevoelig te maken voor gladheid. Het nieuwe reinigingsmechanisme kan ook kunstmatig ijzel aanmaken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels