nieuws

Moederbedrijf van Doka vernieuwt topmanagement

bouwbreed

wenen – In het topmanagement van Umdasch AG, het moederbedrijf van de Oostenrijkse bekistingsfabrikant Doka, heeft binnenkort een wisseling van de wacht plaats. Dat mag echter geen gevolgen hebben voor de strategie en filosofie van het concern.

Deze uitspraak is van Alfred Umdasch, de zoon van de grondlegger van het concern. Op de jaarlijkse internationale persconferentie van Doka verklaarde Umdasch: “Ik behoor niet meer tot de jongsten. De overdracht van het management aan de volgende generatie zal daarom binnen afzienbare tijd plaatshebben. Ik blijf er echter op toezien dat de zaken gaan zoals de familie het wil.”

Het in de jaren veertig opgerichte en snel gegroeide concern is nog steeds voor honderd procent eigendom van de familie Umdasch. Ter voorbereiding van de overdracht van het top-management zijn Werner Haring, Roland Schmitt en Herwig Tretter toegevoegd aan de directie van het concern.

Haring is directeur van Doka Oostenrijk, Schmitt is directeur van Doka Duitsland en Tretter is directeur van Shop-Concept, het tweede dochterbedrijf van

Umdasch AG. Van de nieuwkomers werkt Schmitt pas vijf jaar bij Doka. Vooral van hem zijn vernieuwingen van het beleid te verwachten, denkt directeur Van Rooij van Doka Nederland in Oss.

Tot nu toe heeft Doka de structuur van ‘een grote familie’, met Alfred Umdasch aan het hoofd. Dochterbedrijven die tijdelijk in moeilijkheden verkeren, worden vanuit Oostenrijk ondersteund. “Het is de vraag of dat na de wisseling van het management zo blijft. Misschien wordt de koers veel zakelijker. Een bedrijf met negatieve resultaten krijgt dan geen kans meer, maar wordt direct afgestoten”, aldus een bezorgde directeur van een dochterbedrijf.

Doka blijft zich in eerste instantie richten op de Europese markt voor bekistingsmaterialen. De tegenvallende resultaten in Duitsland worden goed gemaakt door groei in de Zuid-Europese landen. De totale omzet is in 1997 met drie procent gegroeid. Maar ook buiten Europa is Doka aan een opmars begonnen. Niet minder dan dertien procent van de omzet komt nu al uit China, Singapore, Zuid-Korea, Taiwan, Brazilie, India en het Midden-Oosten. Doka verwacht ook een nieuwe markt te vinden in de Verenigde Staten. Het is volgens de directeur afwachten hoe de jongere generatie topmanagers op deze ontwikkeling inspeelt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels