nieuws

Bredere Maasroute goudmijn economie Agrariers zijn de grote verliezers

bouwbreed Premium

maastricht – Het verbreden en verdiepen van de Zandmaas/ Maasroute tussen Hedel in Noord-Brabant en Eijsden in Zuid-Limburg zorgt niet alleen voor een veiliger woonomgeving langs de Maas, het blijkt ook een goudmijn voor de economie.

De uitvoering van werkzaamheden levert in alle bekende varianten een netto resultaat op van bijna een half miljard gulden. De bouw en transportbedrijven en ingenieursbureau verdienen naar schatting zevenhonderd miljoen gulden aan de uitvoering van de klus. De ontgronders 224 miljoen, vanwege de extra winningen van zand en grind. De grote verliezers zijn de agrariers. Zij raken 450 miljoen gulden aan inkomsten kwijt omdat grote lappen landbouwgrond worden omgezet in natuurgebied.

Behalve het verdiepen en verbreden van de Maasbedding moeten ook de Maasbochten in Neer en Elsloo worden verruimd en nieuwe sluiskolken ingebouwd bij Hedel en Lith. Tevens behoeft het Julianakanaal verbreding. De brug bij Echt moet hoger voor schepen met vier lagen containers en de brug bij Roosteren dient te worden verplaatst.

De winsten die de gemoderniseerde Zandmaasroute oplevert, zijn ook niet mis. Verwacht wordt dat het aantal scheepsvrachten over het Julianakanaal en de Maas zich verdubbelt. Nu gaat per jaar 39 miljoen ton over de Maasroute.

Door deze stijging van het transport daalt het wegvervoer op de A2 en A73. Dit betekent een besparing van 350 miljoen gulden aan transportkosten. Voor de recreatiebedrijven langs de Maas is een winst van naar schatting veertien miljoen gulden geraamd. Door het uitvoeren van alle maatregelen is een reductie van de hoogwaterschade begroot van tweehonderd miljoen gulden.

De cijfers zijn gebaseerd op de studie naar de effecten van de verlaging van de hoogwaterstanden en de verbetering van de genoemde vaarweg die de komende veertig jaar optreden.

Reageer op dit artikel