nieuws

Tweede tunnelbuis lijkt onafwendbaar Vervolg van pagina 1

bouwbreed

flachau/salzburg – Nu de eerste auto’s uit de Tauerntunnel worden gesleept, wordt de tragedie pas in zijn volle omvang duidelijk. Een tweede buis komt er, zoveel is wel zeker.

Overal in de naar buiten geslepen auto liggen splinters beton. In het dashboardkastje, onder de stoelzittingen, of wat daarvan over is, tot in de opengesprongen blikjes Koningspilsner in de achterbak.

Buiten wordt inmiddels een grote kraan in gereedheid gebracht voor het bergen van de vrachtwagens. Want ook daarvan zijn er na de brand zo’n twaalf achtergebleven in de tunnel. Ook de eerder genoemde veewagen. Gezegd wordt dat die wel vijftig runderen aan boord had. Maar ook hier zijn de chauffeur en de wagen niet als officiele vermisten aan te merken en blijft het gissen. Zal het aantal slachtoffers het aantal van vier vermisten wellicht nog overstijgen? Niemand die het durft te zeggen.

Ondertussen klagen Oostenrijkse politici in de media ach en wee over het ontbreken van een tweede tunnelbuis. Dat had de kans op een ongeval als dit aanzienlijk verkleind. Ze doen zulke stellige uitspraken dat er eigenlijk geen weg terug meer is. Die tweede tunnelbuis voor de Tauern komt er. Het hoeft ook niet zo lang te duren, want de tekeningen zijn nagenoeg gereed.

Stoplichten

Moest nu per se op die manier aan de weg worden gewerkt?, is de vraag die Franz Luckler keer op keer te horen krijgt.

Luckler werkt bij de organisatie die de Tauerntunnel beheert, de OSAG. “We hadden weinig keus”, houdt hij vol. “We kunnen uberhaupt maar vier maanden per jaar aan deze tunnel werken. In de winter kampen we met hevige sneeuwval, ’s zomers kan het niet vanwege de vakantiedrukte. Ik durf zelfs niet te garanderen dat in geen van de andere Oostenrijkse tunnels met enkele buis de komende tijd geen stoplichten zullen voorkomen. Verplaats je de verkeerslichten naar buiten, dan nemen de wachttijden voor de 6,4 kilometer lange tunnel enorm toe. En we beschikken al over zo weinig noord-zuid verbindingen met een flinke capaciteit.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels