nieuws

Hoogbouw in Rotterdam: hoog, hoger, het hoogst

bouwbreed

In Rotterdam strijden twee gebouwen om de hoogbouw-eer. Op papier laat de nieuwe Euromast (350 m) het plan van TBI-ontwikkelaar Matser (200 m) ver achter zich. Maar beide plannen hebben nog een hoog gebakken lucht-gehalte. De toekomst zal uitwijzen of de plannen doorgaan; technisch kan het.

“Technisch is hoogbouw in Nederland en dus ook in Rotterdam geen enkel probleem. Aan de Technische Universiteiten wordt al vijf jaar gerekend en getekend aan gebouwen die de 300 meter overstijgen”, zegt ‘hoogbouwprofessor’ dipl.-ing. J.N.J.A. Vambersky. “De slappe grond is geen punt. Funderen op de tweede zandlaag is zelfs beter dan op rots. En we hoeven niet, zoals bij het boren, kennis uit het buitenland te halen. Aannemers en constructeurs kunnen het.”

Om het plan van f. 150 miljoen – “het kost de gemeente Rotterdam geen cent”, aldus David Beesemer, directeur Mediamax Group – door te rekenen, heeft de eigenaar van de Euromast, Mediamax, professor Cees Kleinman aangetrokken. Hij doceert aan de TU Eindhoven, en adviseerde tijdens zijn Grabowsky en Poort-tijd Nationale Nederlanden, die Nederlands hoogste kantoorgebouw heeft neergezet naast het Centraal Station in Rotterdam.

“Het is nog veel te vroeg om bijvoorbeeld de gevolgen voor de omgeving aan te geven”, zegt Kleinman in een eerste reactie op het plan. “En met de Maastunnel, die vlak lang de Euromast loopt, gaat echt niks gebeuren. We zijn nu driftig bezig het beste ontwerp- en constructieteam op te tuigen.”

Architect van het plan is Jan van den Hoeven uit Harmelen. Hij had de taak het ontwerp van H.A. Maaskant letterlijk en figuurlijk te overtreffen. De oude Euromast-toren krijgt in het plan van Van den Hoeven nog een bestemming. De fundering en de betonnen paal worden gebruikt. De laatste als kern. Het blijkt dat de toenmalige bouwer, J.P. van Eesteren, goed werk heeft geleverd. Meer dan dertig jaar na dato zijn deze delen nog te gebruiken. Kleinman: “In die dagen werd ook al uitstekend gebouwd. We zijn nu misschien iets intelligenter geworden. De oude kern wordt gebruikt om bij aanvang van de bouw al voor een deel stabiliteit te hebben.”

Beide onzeker

Op een steenworp afstand van de huidige Euromast, wil de Hilversumse ontwikkelaar Johan Matser aan de Boompjes een kantoor neerzetten van 200 meter hoog. Het pand komt op de plaats waar nu de zogenaamde Bijbank van de Nederlandsche Bank staat. Matser en aannemer J.P. van Eesteren (beide TBI Holdings) kochten vorig jaar voor enkele tientallen miljoen guldens dit object. Doel is om een zeer hoog kantoor te realiseren.

Zowel dit als het Euromast II-plan zijn overigens bij lange na niet zeker. “De markt is een groter probleem dan de techniek”, constateert Vambersky nuchter. “Er zal draagkracht bij afnemers en huurders moeten komen.”

Bij de gemeentelijke diensten in Rotterdam is positief op beide plannen gereageerd. “We zijn enthousiast, dat wel, maar ze moeten in de stad passen”, valt te horen bij de gemeentelijke diensten. “Er zal nog veel overleg moeten plaatsvinden met de twee initiatiefnemers.”

Een van de problemen is dat de hoogbouw van Matser niet in de hoogbouwlocatie-zone staat. “Er zijn twee mogelijkheden, of Matser zakt naar rond de 100 meter, of de ontwikkelaar realiseert het plan in de hoogbouwzone. Daar mag men wel zo hoog bouwen”, legt een woordvoerster van de gemeente Rotterdam uit.

Wethouder Hans Kombrink zegt het Euromastplan “fantastisch” te vinden. “Er zal alleen nog fors gekeken moeten worden naar de inpassing. Vooral wil hij de technische gevolgen voor met name de Maastunnel weten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels