nieuws

HBG-dochters leggen deel Engelse hogesnelheidslijn aan

bouwbreed

Twee onderdelen van de Hollandsche Beton Groep (HBG) leggen een stuk van de hogesnelheidslijn naar Londen aan. Edmund Nuttall en Wayss en Freytag werden gisteren, samen met hun Engelse partner Kier, verkozen tot ‘preferred’ aannemer. Voor de somma van rond de f. 450 miljoen realiseert dit bouwconsortium twee tunnels met een lengte van 5,4 kilometer.

“Er is maanden met vijf internationale bouwconsortia onderhandeld”, aldus een woordvoerder van Union Railways Ltd., de opdrachtgever. “HBG/Kier heeft het beste voorstel bij ons ingediend. Er is niet alleen op de prijs gelet, maar ook op welke technologieen worden ingebracht en hoe er wordt gewerkt. De komende maanden gaan onze ontwerpers en de aannemers het voorstel verder uitwerken. Dan pas wordt het contract getekend. De intentie is wel om dit jaar te beginnen.”

HBG doet het niet slecht in Engeland. Gisteren maakte deze krant bekend dat de Rijswijkse aannemer een sport- en vermaakproject van irecteur240 miljoen in Cardiff wil realiseren.

Union Railways is onderdeel van London and Continental Railways Ltd. (LCR) en voert namens hen de onderhandelingen en de bouwdirectie. Union is een samenwerking van engineeringbureaus als Bechtel en Ove Arup. LCR is verantwoordelijk voor de aanleg van de eerste hogesnelheidslijn in Engeland. Voor een bedrag van irecteur3 miljard wordt een spoor aangelegd tussen de Kanaaltunnel en het Londense station St. Pancras.

Voor het eerst wordt bij dit grote infrawerk een andere samenwerking verkozen boven de traditionele. “We hanteren een vorm waar ontwerpers (Union) en aannemers een voorstel verder gezamenlijk uitwerken”, aldus een woordvoerder van Union Railways. “Op deze manier kunnen we fouten in een vroegtijdig stadium eruit halen en dat bespaart kosten.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels