nieuws

Doodzieke tijgers niezen ingenieurs ’t Verre Oosten uit

bouwbreed

De Aziatische tijgers hebben de griep. Als gevolg van al dit ‘gesnotter en geproest’ verkeert het Verre Oosten in een ernstige economische crisis. Voor de Nederlandse ingenieursbureaus betekent dat weer terug bij af.

Niet alleen de bouwers ondervinden problemen van de economische crisis in het Verre Oosten. Ook ingenieursbureaus lopen tegen de eerste problemen aan. Net als bij de aannemers hebben zij last van lokale klanten die niet aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Daarnaast worden grote (infra) projecten op de plank gelegd. Vanwege de gezondmaking van de economieen in het Verre Oosten sneuvelen dergelijke projecten.

In Maleisie weten Naco (Netherlands Airport Consultants) en PRC Bouwcentrum inmiddels wat een economische crisis is. “Eind april hebben we geen vestiging meer in Maleisie”, zegt Bert van Eekelen, directeur PRC Bouwcentrum, desgevraagd. “Een groot stedelijk project in het Noorden van Maleisie, Nuse Jaya, is afgeblazen. Voor de bouw van deze nieuwe stad hadden we een man werken.”

Het nieuwe vliegveld Sepang bij de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur wordt in april geopend. Van Eekelen: “Van de drie man die daar aan werken is er al een teruggehaald. Na de opening komen de andere twee naar huis. Een geluk voor ons is, dat we voor deze toch dure adviseurs gelijk werk in Nederland hebben. Het is alleen lastig dat de neergang zo onverwacht gebeurt. Financieel hebben we in ieder geval geen kleerscheuren opgelopen.”

Ook DHV haalt adviseurs terug uit het ‘grieperige’ Verre Oosten. “Op een van onze circa twintig projecten in Indonesie loopt de betaling niet. Het project is opgeschort en acuut zijn twee mensen teruggehaald”, aldus Chris Engelsman, directeur DHV Consultants. “Door de neergang van de roepia is namelijk onze kennis sinds de zomer van 1997 viermaal duurder geworden. Export van onze knowhow naar dat gebied is nu erg duur. Het gevolg is dat we in Indonesie dit jaar zeker niet zullen groeien, terwijl we tot nu toe alleen maar groter zijn geworden.”

Voor de ingenieurs heeft de Aziatische griep wel een voordeel. Grote internationale concerns overwegen er namelijk hun productie heen te brengen. “We hebben nu opdrachten om voor internationale bedrijven werkzaamheden te verrichten. Zij willen in Indonesie gaan produceren voor de export”, zegt Engelsman. “Via ons lokaal bedrijf PT MLD loopt dan de kennistransfer. Dat is goedkoper dan haar uit Nederland te importeren.”

Een ander ‘gelukkig’ punt is dat bedrijven goedkoper worden om te worden overgenomen. “Het Verre Oosten staat op onze winkellijst en is nu helemaal de moeite waard om er heen te gaan”, valt bij Arcadis in Arnhem te horen. “Maar prijs is niet alleen het argument. Hoe is de kwaliteit na deze crisis?”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels