nieuws

Bergingswerk verloopt stapje voor stapje Tauerntunnel blijft nog zeker drie maanden dicht

bouwbreed

flachau/salzburg – Bergingsbedrijven zijn gisteren een flink eind gevorderd met de berging van de auto’s in de Oostenrijkse Tauerntunnel. De kansen dat er een tweede tunnelbuis komt zijn na de brand van zaterdag flink gestegen.

Maandagochtend na de ramp. Na de schrik en alle emoties van zaterdag, lijkt er ruimte voor enige opluchting. Vastgesteld kan worden dat er ook heel veel goed is gegaan. De ventilatie heeft goed gewerkt en ook op het functioneren van de hulpdiensten viel nauwelijks wat aan te merken. Een herhaling van de catastrofe in de Mont-Blanctunnel, waarbij 41 automobilisten het leven lieten, heeft zich bij lange na niet voorgedaan. Na ruim twee dagen staat de teller op een dode, vier vermisten en ruim vijftig gewonden. De meesten hebben na een behandeling wegens rookvergiftiging het ziekenhuis al kunnen verlaten.

Tegelijkertijd blijft het gissen wat de bergingsmedewerkers in de tunnel zullen aantreffen.

Chauffeur

Want waar is bijvoorbeeld de chauffeur gebleven van de vrachtwagen met verf helemaal vooraan in het rijtje gestrande voertuigen? Die chauffeur daarvan zou netjes zijn gestopt voor het rode stoplicht, de personenauto daarachter ook nog, maar de veewagen daarachter merkte het verkeerslicht bij de wegopbreking in de tunnel te laat op. Hij botste bovenop zijn voorganger die doorschoot tegen de verfwagen, die daarop vlam vatte. Kort daarop volgden volgens ooggetuigen enkele felle explosies.

De chauffeur van de vrachtwagen met verf heeft zich niet bij de uitgang gemeld. Evenmin is een melding van een bedrijf binnengekomen dat een complete vrachtwagen en lading mist. “Volgens de regels der politie-bureaucratie is de man dus niet als vermiste opgegeven”, zegt Gunter Mayr, die namens Bundesland Salzburg het woord voert.

Het bergingswerk verloopt stapje voor stapje. Eerst buigt de Criminal-polizei zich over de voertuigen. Wanneer die de identificatie daarvan en eventuele inzittenden heeft voltooid, kunnen de bergers de voertuigen naar buiten brengen. Daarna wordt het verlaagd plafond gestut, om verder instorten te voorkomen en dan kunnen de politiemannen zich weer over de volgende voertuigen buigen.

Tegen het eind van de ochtend komen de eerste wrakken de tunnel uit. Grote shovels deponeren ze op het dak van het controlegebouw naast de tunnelingang. De eerste van de in totaal 22 personenauto’s die in de tunnel zijn achtergebleven, is nog enigszins herkenbaar. Het is een Volkswagen Passat; daarna wordt het al een stuk lastiger. Nummer twee kan een Mazda 323 zijn, maar evengoed een Toyota. Of is het wellicht een Ford? De aluminium velgen zijn gesmolten tot een paar flinke druppels staal, vermengd met beton van de plafondplaten. Ook het motorblok heeft zichtbaar te duchten gehad van de hitte, al is het voor de politie wellicht nog mogelijk geweest het motornummer te ontwaren. Dat is nodig ten behoeve van de identificatie.

Op pagina 2: ù Italie en de vracht aan verkeer.

Op pagina 3: ù Tweede tunnelbuis lijkt onafwendbaar. ù Veiligheid in tunnels staat of valt met ventilatie. Milieubeweging was tegen tweede buis. Italie kampt met vervoer gevaarlijke stoffen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels