nieuws

‘Bouw gebruikt Internet als een veredelde folder’ Slechts een aantal van tweeduizend ondervraagde bouwers ‘surft’

bouwbreed Premium

rotterdam – Internet begint aarzelend door te dringen tot de bouw. Onderzoeksbureau USP interviewde tweeduizend mensen uit deze sector over het gebruik van dit medium. Op dit moment heeft 24 procent een aansluiting, maar slechts enkele tientallen surfen ook echt over het net. Toch denkt 78 procent van de ondervraagden dat Internet op termijn faxen en brieven overbodig maakt.

Het bureau uit Rotterdam concludeert dat Internet nog maar mondjesmaat toegang vindt tot de bouw. “Wie een aansluiting heeft, gebruikt het zelden als interactief medium. De bouw ziet Internet vooral als een veredelde productfolder.

Geinterviewden willen het net hoofdzakelijk gebruiken als bron van informatie over producten en prijzen. Dat er ook legio mogelijkheden zijn om te bestellen, te vragen en klagen, beseffen nog maar weinigen”, vertelt Ronald Provoost, marketing consultant van USP.

USP noemt het onderzoek “representatief en bouwbreed” omdat de ondervraagden uit alle lagen van de bouwsector komen, varierend van opdrachtgever tot schilder.

Lang niet iedereen in de bouw beschikt over een computer, zo laten de resultaten van het onderzoek zien. Van de tegelzetters bezit zeventig procent een exemplaar. Een kwart van de stukadoors en vloerleggers werkt niet geautomatiseerd. “Het zijn vaak relatief kleine bedrijven waar vader de handen uit de mouwen steekt en moeder de boekhouding doet. Naarmate mensen meer met hun handen werken, hebben ze minder behoefte aan computers”, verklaart Provoost.

Van de computergebruikers heeft 63 procent een cd-rom, 24 procent Internet en 6 procent intranet. Iets minder dan de helft van de ondervraagden zonder Internet geeft aan dit binnen twee jaar aan te schaffen.

Slechts weinig mensen hebben echt ervaring met het world-wide-web, want maar een handjevol kan de vraag beantwoorden over homepages en hoe die er uit zouden moeten zien.

Als informatiebron blijkt Internet maar twaalf procent te kunnen boeien. Voor het overige halen de meesten hun informatie uit vakbladen, productfolders en prijslijsten.

Op de vraag waarom dat zo is, zegt 28 procent het niet gewend te zijn. Bijna tien procent vindt Internet te traag en vijf procent zegt moeite te hebben met het gebruik ervan.

Toch zijn veel ondervraagden wel doordrongen van het belang van het informatiemedium. Een overgrote meerderheid van de ondervraagden denkt dat de fax overbodig zal worden. Een ruime meerderheid veronderstelt dat e-mail de brief verdringt. Iets minder dan de helft meent dat Internet straks de plaats van de telefoon inneemt.

Reageer op dit artikel