nieuws

Nog veel knelpunten bij verbreding van A76

bouwbreed

geleen – Om filevorming te voorkomen moet de A76 tussen Geleen en Heerlen aan weerszijden een derde rijstrook krijgen. Bij de voorbereidingen voor de uitbouwen signaleert Rijkswaterstaat knelpunten.

De knelpunten doen zich onder andere voor bij Knooppunt Kerensheide. Aan weerszijden van de weg ligt het DSM-complex met allerlei boven- en ondergrondse leidingen. Bij Spaubeek is het de vraag of de verbrede A76 tussen de bebouwing en de spoorlijn past en of de autosnelweg dan nog veilig genoeg is.

In Schinnen liggen noordelijk van de weg twee rijksmonumenten, woningen en een bedrijventerrein dat wordt uitgebreid, zuidelijk ervan staan woningen. De hoogte van de huidige weg belemmert het zicht.

In Nuth liggen aan weerszijden van de weg woningen, bedrijven en rijksmonumenten en een belangrijk natuurgebied. De weg doorsnijdt de kern Nuth en levert door de hoge ligging visuele hinder op. Bij Ten Esschen ligt de weg klem tussen de spoorlijn en het rijksmonument hoeve Terlinden. In het huidige trace zijn bij Nuth en Schinnen te krappe bochten waardoor er bijna dagelijks botsingen ontstaan.

Voor het oplossen van de problemen werkt Rijkswaterstaat aan diverse varianten, zoals het wel of niet verlagen van de weg bij Schinnen en Nuth.

Het verbreden van de weg begint op z’n vroegst in het jaar 2000. Inmiddels zijn er ruim honderd peilputten geslagen om de gemiddelde grondwaterstand te bepalen. De weg moet op een bepaalde hoogte boven de grondwaterspiegel liggen. Tevens is het belangrijk te weten welke invloed een bepaalde wegconstructie op de grondwaterstand heeft.

Reageer op dit artikel