nieuws

Doe-het-zelf-markt gaat geheel voorbij aan cementmaatschappij

bouwbreed Premium

nieuwegein – De Nederlandse Cement Deelnemingsmaatschappij (NCD) is niet tevreden over de prestaties van de divisie Bouwmaterialen. Ondanks de aankoop van De Boo eind 1995 blijft het rendement achter. Extra inspanningen zijn nodig, maar de doe-het-zelfmarkt, waar miljoenen jaarlijks in omgaan, gaat voorbij aan dit handelsconcern.

“We concenteren ons op grote en kleine aannemers. Het aanboren van de consumentenmarkt zit er niet in. Dat vereist een heel andere marketinginstelling”, is de mening van ir. Woltering, voorzitter van de raad van bestuur van NCD. “Wij bedrijven business to business marketing. Dat denken we goed te kunnen. Maar consumentenmarketing is anders. We voeren met een aannemer een technisch gesprek, dat kunnen we niet met de doe-het-zelver. Hoewel ik geregeld met de divisietop Bouwmaterialen discussies voer, houden we vast aan het leveren aan de aannemer.”

De NCD behoort tot de grote handelsconcerns in bouwmaterialen. Tot de groep behoren bedrijven als De Boo, Megamix, Jan Vet en Eemland Beton.

Om de concentratietendens het hoofd te bieden, werd eind 1995 De Boo Beheer overgenomen. Over het verloop van de integratie is Woltering tevreden. “Mensen die zeggen dat je in een jaar zo’n aankoop in de bestaande organisatie opneemt, weten niet waar ze het over hebben. Vanaf begin 1996 zijn we met De Boo bezig en ik mag blij zijn als eind dit jaar de laatste juridische hobbels zijn genomen.”

Tevreden over het resultaat van de divisie Bouwmaterialen?

“Nee”, zegt de bestuursvoorzitter krachtig. “Het resultaat is niet wat het zijn moet. We zijn bezig de gehele organisatiestructuur aan te passen. Alle niet-kernactiviteiten brengen we onder in drie regiokantoren. Nu wordt er op verschillende plaatsen personeelsbeleid gevoerd en inkoop gedaan. Dat moet veel gestructureerder.”

Na de aankoop van De Boo is het stil geworden op overnamevlak.

Woltering: “Nu de integratie van De Boo goed verloopt, heb ik tijd me met acquisities bezig te houden. We kijken nu duidelijk om ons heen. Ik moet nog drie jaar en binnen die periode moet de omzet boven de 1 miljard zijn getild. In dat kader passen overnames. De divisies Bouwmaterialen, Betonprodukten en Betonmortel kunnen wat versterking gebruiken. We zoeken familiebedrijven met perikelen. Maar de omzet, die dit jaar minimaal 5 tot 6 procent omhoog gaat, is niet heilig. Het resultaat moet ook omhoog.”

Reageer op dit artikel