nieuws

Noorden wil snelle komst Transrapid

bouwbreed Premium

De Duitse magneettrein Transrapid moet noordelijk Nederland met de Bondsrepubliek verbinden. Doortrekken van de magneetbaan naar Amsterdam zorgt voor een snelle doorgaande verbinding tussen de Randstad en Berlijn. De investering voor het Nederlandse deel bedraagt f. 5 tot f. 6 miljard. De werken zouden in 2010 kunnen beginnen, verwacht algemeen secretaris J. Haerkens van VNO-NCW Noord.

De overheid moet het overgrote deel van het magneetbaanproject bekostigen, vindt Haerkens. Het betrokken bedrijfsleven kan het restant door middel van een fonds bijeen krijgen. Een soortgelijke constructie financiert de aanleg van de magneetbaan tussen Berlijn en Hamburg.

Duitsland is naar Haerkens’ mening niet onwillig om Nederland aansluiting te geven op de lijn. De minister van economische zaken van de deelstaat Nedersaksen, dr. P. Fischer, liet eerder weten dat zijn regering volledige steun geeft aan het plan.

In het voorstel zweeft de Transrapid van Hamburg via Bremen en Oldenburg naar Groningen. Vervolgens moe t de trein via Heerenveen, de IJsselmeerpolders en Almere, de hoofdstad Amsterdam bereiken. Het ontbreken van een bestaand trace vereenvoudigt de aanleg van de infrastructuur, omdat het systeem niet op een ander hoeft aan te sluiten.

Verkiezingen

De bondsregering in Bonn heeft het laatste woord over het voorstel. Haerkens verwacht niet dat de beslissing nog voor de verkiezingen valt. Hij acht de kans op instemming groot, omdat de Nederlandse interesse voor de Transrapid aanzienlijk groeit. Niet in de laatste plaats omdat aansluiting de economische ontwikkeling van het noorden kan bevorderen. Hetzelfde geldt voor de gang van zaken in Nedersaksen.

Haerkens noemt het maatschappelijke nut van de Transrapid buitengewoon groot. De internationale mobiliteit neemt toe, terwijl ‘bereikbaarheid’ als vestigingsfactor steeds zwaarder komt te wegen. De hogere snelheden van de magneetverbinding dragen aan die bereikbaarheid in belangrijke mate bij.

Binnen twee minuten bereikt het materieel de topsnelheid van om en nabij 400 kilometer per uur. De TGV doet daar een ruim kwartier over. De afstand Groningen-Amsterdam legt de Transrapid af in ongeveer drie kwartier, Groningen-Hamburg neemt een uur is beslag, terwijl je met deze trein in ruim anderhalf uur vanuit Groningen in Berlijn kunt zijn.

Reageer op dit artikel