nieuws

Nieuw type droogtrommel verwerkt oud asfalt veilig

bouwbreed Premium

neede/harderwijk – Alfa Tech International brengt een Nederlandse primeur op de markt: de parallel-droogtrommel die op milieuvriendelijke en veilige wijze oud (frees-)asfalt kan verwerken. De trommel functioneert momenteel op drie verschillende asfaltcentrales in Nederland. Het ingenieursbedrijf uit Neede heeft op dit terrein slechts de concurrentie te duchten van twee bedrijven uit Duitsland en Zwitserland. “We willen met dit systeem flink aan de weg timmeren. Langzamerhand proberen we Europa te veroveren”, zegt bedrijfsleider T. Seine die rotsvast is overtuigd van het succes van zijn product.

De drie droogtrommels die het gefreesde asfalt en toegevoegde bitumen drogen, werken naar behoren. Enige weken geleden is er een exemplaar geinstalleerd bij Bruil-Ede te Harderwijk, een van de grootste asfaltcentrales in Nederland. De centrale verwerkt zo’n 130.000 ton asfalt dat na een mengproces weer geschikt is voor hergebruik in het Nederlandse wegendek.

De vinding van Alfa Tech International lost diverse problemen op. De circa honderd bestaande asfaltcentrales zijn niet in staat om oud asfalt op een fatsoenlijke manier te verwerken. Tijdens het verwerkingsproces ligt brand op de loer. Regelmatig raken de droogtrommels oververhit, waardoor een deel van de centrale in de fik vliegt. Boosdoener is het bitumen dat tijdens het verwerkingsproces wordt toegevoegd. Dit materiaal heeft een laag ontbrandingspunt. Aangezien de trommel direct wordt verwarmd door een brander met een temperatuur van bijna 1500 graden, is brand zeker niet uitgesloten.

“Dit levert schades op van gemiddeld een half miljoen gulden”, zegt Seine. “Een asfaltcentrale in Nederland, waarvan ik de naam niet zal noemen, heeft al vier keer brand gehad. Mensen lopen er bij weg, zo hevig zijn die branden. Daarbij komen ook nog eens gevaarlijke, milieu-onvriendelijke stoffen vrij, dus je zult begrijpen dat verzekeringsmaatschappijen zich achter de oren gaan krabben. Die twijfelen of ze de bestaande systemen wel blijven verzekeren, want de schades rijzen zo langzamerhand de pan uit.”

Vieze gassen

Bovendien stoten de bestaande droogtrommels vieze gassen uit, zoals koolmonoxide. “Dat komt doordat het oude asfalt door de vlam valt”, verklaart Seine. “De trommel wordt immers direct met een brander verwarmd. Om het asfalt tot een eindtemperatuur van 135 graden te verwarmen, moet die vlam 1450 graden heet zijn. Dit temperatuurverschil is zo groot dat zich polycyclische aromatische koolwaterstoffen (pak’s) gaan vormen die schadelijk zijn voor het milieu.”

Last but not least kan het bitumen door de directe en hoge verhitting in de trommel gaan oxideren. “Hierdoor raken de schoepen in de trommel verstopt. Vergelijk het maar met nat zand op een strand met schelpen. Dat wordt een smurrie. Dergelijk verhard materiaal kun je niet verwerken tot nieuw asfalt.”

Parallel

Tevreden werpt Seine een blik in een door zijn bedrijf ontwikkelde parallel-droogtrommel. Brandschoon. De trommel op de 45 meter hoge asfaltcentrale in Harderwijk werkt op volle toeren. Afgezien van enkele details loopt het systeem als een tierelier. Geen storingen, geen brand. Als we de ingenieur mogen geloven, lost ‘zijn’ product in een klap alle voornoemde problemen op.

Alfa Tech International, dat vier jaar geleden is opgericht, heeft ongeveer 7,5 ton geinvesteerd in de engineering van het product. “Daartoe zijn we in staat, omdat we een dochter zijn van Diepemaat, een vooraanstaand machine- en metaalbedrijf uit Neede. Die heeft veel ervaring met het maken van machines voor een gehele asfaltcentrale. Wij durven in deze nieuwe droogtrommel te investeren. Onze concurrenten kijken de kat uit de boom, wachten op goede referenties. De meeste asfaltcentrales steken de kop in het zand en hebben nog geen geld over voor een veiliger en milieuvriendelijker systeem. Daar zit voor ons nog de bottleneck. Maar als er een schaap over de dam is, volgen er meer. We zijn bezig om in Frankrijk orders te krijgen en Belgie komt eraan.”

Indirecte verwarming

Het draait bij Alfa Tech’s nieuwe product om de verwarming van de droogtrommel. Dat houdt in dat de trommel niet direct, maar indirect wordt verwarmd via een luchtmengkamer. Deze zorgt ervoor dat de temperatuur in de trommels niet boven 800 graden uitkomt, zoals in de oude modellen.

“We besparen energie en kunnen bovendien de temperaturen regelen tijdens het verwerkingsproces. Deze temperatuurregelaars aan het einde van de mengkamer en de trommel werken volledig automatisch. Wanneer de waarden veranderen, past de temperatuur van de brander zich aan. Dit minimaliseert het brandgevaar. Bovendien worden de temperatuurverschillen tijdens het proces kleiner, waardoor de uitstoot van pak’s vermindert. Datzelfde geldt voor koolmonoxide, omdat het materiaal niet meer door de vlam heenvalt. We zijn nu bezig om meetrapporten te maken. Een ander voordeel is dat oxidatie van het bitumen uitblijft, vanwege de indirecte verwarmingsmethode. Storingen en kwaliteitsverlies blijven dus tot een minimum beperkt.”

De parallel-droogtrommel wordt gebruikt voor de verwerking van oud asfalt en functioneert parallel aan de verwerking van zand en grind tot asfalt. Deze ‘witte’ trommels hebben geen combinatie van luchtmengkamer en brander nodig.

Reageer op dit artikel