nieuws

Duitse ramp HSL is hier onmogelijk

bouwbreed Premium

den haag – Een ramp met een hogesnelheidstrein zoals die in Duitsland heeft plaatsgevonden, is in Nederland met de HSL-zuid niet mogelijk. Dit zegt projectdirecteur HSL-Zuid ir. Wim Korf. “Over de gehele lengte van het nieuwe spoor gebruiken wij ontsporingsprofielen. Daardoor kan, als er onverhoopt toch iets gebeurt, de trein niet scharen, zoals in Duitsland.”

Werken met deze U-profielen gebeurt in Nederland om twee redenen. In de eerste plaats heeft het te maken met ballastloos spoor. In de tweede plaats met de toekomstwaarde van de nieuwe baan. “Door een betonnen U-profiel te laten bouwen, is het spoor heel eenvoudig geschikt te maken voor magneetzweeftreinen. De verwachting is dat de ontwikkelingen op dat gebied doorzetten. Zelfs wordt gekeken naar mogelijkheden van combitreinen, dat wil zeggen magneettreinen die op gewoon spoor wielen kunnen laten zakken en daarna verder rijden als gewone trein”, aldus Korf.

Reageer op dit artikel