nieuws

De kop voor ontwikkeling Meerhoven is er af

bouwbreed Premium

eindhoven – De bouw van Meerhoven, de Eindhovense Vinex-wijk, is begonnen. Wethouder F. Backhuijs heeft hiervoor het officiele startsein gegeven. Daarbij bleef de traditionele heimachine werkeloos toekijken. In plaats daarvan begroef de Eindhovense wethouder samen met G. Jautze, directeur ING Vastgoed, een ‘tijdcilinder’.

In deze cilinder bevinden zich kopieen van de samenwerkingscontracten, wat muntgeld en een luchtfoto van het gebied. Het ministerie van Defensie, voormalig eigenaar van het terrein, deed ook een symbolische duit in het zakje door een kruiwagen met ‘Meerhovenzand’ aan te bieden aan loco-burgemeester N. van der Spek.

Hiermee is na jaren van voorbereiding de bouw van Meerhoven, uiteindelijk goed voor zo’n 6900 woningen begonnen.

Reacties

De wind waait gunstig voor de gemeente Eindhoven. De vraag naar woningen in de vrije sector en de sociale huur- en koopwoningen overstijgt het aanbod. Zo heeft ING Vastgoed bijna vier keer zoveel aanmeldingen voor de 300 vrije-sector woningen die in de eerste fase worden gerealiseerd. Dertig procent van de 6900 woningen worden gereserveerd voor de sociale sector, zo willen de Eindhovense woningcorporaties. Tweeduizend reacties zijn er al binnengekomen voor deze woningen, meldt ir. C. Hinnen van de samenwerkende Eindhovense woningstichtingen.

Het Eindhovens echtpaar Blomjeus kan volgend jaar de sleutel in het slot steken. Het huis op kavelnummer 35 wordt hun eigendom. Ze zijn blij dat ze zijn ingeloot. Maar twijfels hebben ze ook. Zo baart vooral het vliegveld op een steenworp afstand hen de nodige zorgen. “We zijn bang dat het aantal vliegtuigen alleen maar zal toenemen,” zegt Teun Blomjeus.

Meerhoven wordt geroemd om z’n grote bereikbaarheid. Hoogwaardige openbaar vervoerlijnen (HOV) moeten de Vinex-bewoners in een vloek en een zucht in het Eindhovense centrum afleveren. Of hij gebruik maakt van de HOV-lijn? “Nu rijd ik met de motor naar mijn werkplek, die vlakbij het station is. Dat zal ik wellicht wel blijven doen, maar zeker weten doe ik het niet.”

Voorlopig zal hij toch nog even moeten wachten, want door de Europese aanbestedingsprocedure is de HOV-lijn pas in 2002 klaar.

Belegging

Of een andere familie, de familie Daems, er dan nog woont is zeer de vraag. “Voor ons is de woning een belegging,” zegt Edwin Daems. “Wij wachten tot Brandevoort (Vinex-locatie in Helmond, red.) klaar is en dan verhuizen we naar Helmond. Och, misschien bevalt het wel hier”, voegt hij er nog aan toe. En over de HOV-lijn: “Die zou wel veel te duur zijn. Wij zijn geen ‘openbaar-vervoer-mensen’.”

Ook zij zijn huiverig voor het vliegveld. “Er zijn berichten dat er jaarlijks achthonderd meer vliegtuigen gaan landen. Waaronder ook zware vliegtuigen. Ja, daar zijn we natuurlijk wel bang voor.”

Reageer op dit artikel