nieuws

Bewoners Zeeburg ontwerpen omkasting spoorbruggen

bouwbreed Premium

amsterdam – Bewoners van Zeeburg hebben een ontwerp gemaakt voor de omkasting van de spoorbruggen over het Lozingskanaal en de Nieuwe Vaart. De omkasting is nodig om het donderende lawaai van de treinen te verminderen. De bewoners willen dat de gemeente voor hun ontwerp kiest.

De gemeente heeft eerst een ontwerp laten maken door het Amsterdamse adviesbureau voor bouw en installaties GEAM. Het werd door de Welstandscommissie afgewezen. De commissie heeft voorgesteld om het budget voor kunst te gebruiken voor het vormgeven van de omkasting. Vervolgens selecteerde het Amsterdams Fonds voor de Kunst het Leidse N/P/K Industrial Design het ontwerp uit te werken. Dat stuitte op weerstand bij de bewoners. Daarop heeft de gemeente beide partijen uitgenodigd een ontwerp te maken. Er is een jury samengesteld, bestaande uit A. Oxenaar, voorzitter van de Welstandscommissie, een vertegenwoordiger van NS Railinfrabeheer en een vertegenwoordiger van de bewoners. De jury maakte geen keuze, maar stelde voor de twee ontwerpen te combineren. Daartegen verzetten zich zowel de bewoners als N/P/K Industrial Design. “Mixen? Zo werken we niet”, is het commentaar van Jan Witte van N/P/K.

Tempo geboden

“De oplossing die de bewoners hebben gepresenteerd is heel anders dan de onze. De Welstandscommissie zegt geen eenduidige uitspraak te kunnen doen”, aldus Witte. “Er moet echter wel iets gebeuren, er is tempo nodig. De buurtbewoners klagen al jaren en terecht. De treinen maken een donderend lawaai.”

De bewoners zijn het niet eens met de uitspraak van de jury. “De ontwerpen zijn niet getoetst aan het contract dat de gemeente met ons heeft gesloten. Dat moet alsnog gebeuren, dan valt het ontwerp van N/P/K vanzelf af”, aldus woordvoerder L. Smith. Het ontwerp van N/P/K is volgens de bewoners niet uitvoerbaar. Het heeft een doorzichtig glazen wand, die het geluid niet voldoende dempt. Bovendien blijft er amper ruimte over om onder de bruggen door te varen. “De jury heeft de beslissing teruggespeeld naar de wethouder. Wij vermoeden dat N/P/K, de gemeente en de spoorwegen samenspannen. Dat wordt wel ontkend, maar gezien de feiten kunnen we ons niet aan die indruk onttrekken.”

Niet zo belangrijk

Jan Witte van N/P/K wuift deze beschuldiging weg. “Dat is geen redelijke conclusie. De belangen voor ons zijn niet groot genoeg. We werken ook aan een concept voor de hogesnelheidslijn. Als we de opdracht voor de spoorbruggen niet krijgen, blijven we even goede vrienden. Voor ons is het niet zo van belang”, aldus Witte. “Maar om de een of andere reden is de zaak nogal politiek geladen.” Van het ontwerp van N/P/K is geen afbeelding beschikbaar. Drs. D.B. Stadig, wethouder van bouwzaken, is niet voor commentaar bereikbaar. De bewoners

dreigen met actie, zoals het blokkeren van het treinverkeer op de bruggen.

Het ontwerp van de bewoners bestaat uit een stalen constructie met betonnen wanden en kanaalplaatvloeren. Het is afgewerkt met gebogen, rode, geperforeerde staalplaat en een zilverkleurige stalen band. “Het is net alsof je een trein voorbij ziet zoeven.” De bewoners zijn ervan overtuigd dat hun ontwerp moet worden uitgevoerd.

Reageer op dit artikel