nieuws

Aanleg HSL betalen uit aandelen NS

bouwbreed Premium

utrecht/den haag- De aanleg van de HSL-Zuid zou kunnen worden gefinancierd uit de opbrengst van de aandelen die de Staat in de Nederlandse Spoorwegen heeft. Het is een mogelijkheid wanneer de publiek-private financiering van de aanleg mislukt.

Deze suggestie doet NS-topman Den Besten in een brief aan kabinetsinformateur De Vries. Hij maakt zegt zich grote zorgen te maken over de vertraging die de aanleg van de treinverbinding Parijs-Amsterdam oploopt.

Financiering van de supertrein is een groot probleem. Zoals bekend wil de regering proberen via publiek-private samenwerking een deel van het geld op tafel te krijgen. Het hele project kost f. 7,5 miljard. Het bedrijfsleven zou daarvan zo’n f. 1,8 miljard voor zijn rekening moeten nemen. Maar als er onvoldoende belangstelling is van investeerders kan dat tot nieuwe vertraging leiden, zo vreest Den Besten.

“In de stap naar verdere verzelfstandiging zou de Staat rond 2004-2005 het aandelenbezit kunnen verkopen. Wel komt dan natuurlijk een flinke berg geld vrij. Dat zou vervolgens kunnen worden ingezet om mogelijke tekorten in de aanleg af te dekken”, aldus een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen in een toelichting op de brief van Den Besten. De geschatte opbrengst van het aandelenpakket ligt ergens tussen de f. 1,5 en f. 2 miljard.

De HSL is van cruciaal belang voor de NS. Het bedrijf heeft berekend dat 70 procent van de reizigers binnen Nederland voor de snelle trein zal kiezen.

Reageer op dit artikel