nieuws

Verlaagde trekker/oplegger voor stenenvervoer

bouwbreed Premium

Voor het transport van bouw- en bestratingsmaterialen zet Spaansen BV uit Winkel (NH) een rondom luchtgeveerde, extra lage trekker/opleggercombinatie in. Dit concept is economisch in het gebruik en komt tegemoet aan de Arbowet.

Het betreft hier een MAN F2000 19.403 Low trekker met een wielbasis van 3200 mm, in combinatie met een dieplader van de fabrikant Pacton. Deze dieplader heeft een lengte van 8200 mm en is uitgerust met een verrijdbare autolaadkraan uit de klasse 14 ton/meter. Af fabriek is de MAN geleverd met een laag chassis, lage banden en een speciale koppelschotelconstructie.

De schotelhoogte bedraagt slechts 96 cm. Dit laatste stelde Pacton in staat om een ultra-lage stenentrailer met gestuurde achteras te bouwen. Hierdoor ontstond een totale hoogtereductie van 30 cm. Een bijkomend voordeel is dat het zwaartepunt aanzienlijk kon worden verlaagd.

Voordelen

Dankzij de lage bouw en de luchtvering is ook de cabine-instap laag. De hoogte van de laadvloer van de stenentrailer bedraagt circa 100 cm. Aangezien de chauffeurs gemiddeld 1100 uur per jaar bezig zijn met laden en lossen, en dus talloze malen moeten in- en uitstappen, zijn deze gewonnen centimeters van betekenis voor hun gezondheid. Daarnaast maakt de verlaging van het zwaartepunt de combinatie stabieler en dus veiliger.

Transport van bouw- en/of bestratingsmaterieel kenmerkt zich vaak door een beperkt laadvermogen en hoge bandenslijtage. Daarbij komen regelmatig nog schadeclaims in verband met vernielingen aan het bouwterrein of slecht zichtbare obstakels. Bovendien is vaak de slechte bereikbaarheid van de verschillende bouwplaatsen een bron van ergernis. Voor Spaansen BV aanleiding naar een andere oplossing te zoeken. Weliswaar kan een lage combinatie weer met andere problemen te maken krijgen, zoals verkeersdrempels, maar vooral vanwege de mensvriendelijke eigenschappen koos het transportbedrijf toch voor deze, tot nu toe, unieke combinatie.

Inmiddels heeft dit concept zich ook in de praktijk in technisch opzicht bewezen. De wendbaarheid van de combinatie is uitstekend, terwijl de bandenslijtage sterk is teruggedrongen. De luchtvering op trekker en trailer is een goede hulp bij de passage van bijvoorbeeld verkeersdrempels en bij gebruik in het terrein. De chauffeur kan het veersysteem met een knop in hoogte van +10 tot -10 cm verstellen. De dagcabine van de MAN F2000 trekker is zowel aan de achterzijde als aan de bijrijderskant voorzien van extra ramen. Hierdoor heeft de chauffeur een beter uitzicht en zijn mogelijke ongevallen tot het uiterste beperkt.

Dankzij de lage bouw en de luchtvering is de nieuwe MAN F2000 19.403 Low trekker van Spaansen voorzien van een lage instap, wat als zeer chauffeursvriendelijk wordt ervaren.

Reageer op dit artikel