nieuws

Duitse zweefbaan: niets mis met veiligheidsprotocol

bouwbreed Premium

wuppertal – Het ontbreken van drie van de vier noodzakelijke handtekeningen op het montageprotocol van de op 12 april verongelukte Wuppertaler zweefbaan kan door de beugel.

Dat vindt de ambtelijke controle-instantie van de regioregering in Dusseldorf. Na het vrijgeven van de zweefbaan wierp een vergeten klem de beroemde trein uit de rails en veroorzaakte een ongeluk dat drie levens eiste.

De technische controledienst in Dusseldorf komt tot de conclusie dat met het veiligheidsconcept van zweefbaanbeheerder Wuppertaler Stadtwerke (WSW) niets mis is. Wat de controledienst betreft, kan de handtekening van de bedrijfsleider later volgen, omdat deze bij de waarneming in bedrijfstechnisch opzicht afgaat op de mening van deskundige medewerkers. Doorslaggevend is voor de controledienst de volledigheid en zorgvuldigheid van de inspectie ter plaatse.

Onafhankelijk van de ambtelijke controledienst in Dusseldorf houden op verzoek van de WSW de inspecteurs van ToV Rheinland de veiligheidsregels bij de renovatie van de zweefbaan tegen het licht.

De Wuppertaler Stadtwerke zetten het herstelwerk aan de 13,3 kilometer lange zweefbaan begin juni voort. Momenteel worden op de plaats van het ongeluk reparaties uitgevoerd. Vier brugsteunen zijn aan vervanging toe. Ook de ophanging van de rails moet worden vernieuwd.

Reageer op dit artikel