nieuws

Damwand tramtunnel zakt niet verder

bouwbreed Premium

De damwand van het lekgeraakte deel van de tramtunnel in Den Haag (ter plaatse van de Kalvermarkt) zakt niet verder. Na 1,5 centimeter is de beweging tot staan gebracht. Het weggespoelde zand is aangevuld met een injectievloeistof op basis van cement. Daardoor kon de situatie worden gestabiliseerd.

De aannemingscombinatie Tram Kom is samen met de verzekeringsmaatschappij en de gemeente Den Haag op zoek naar een methode om toekomstige lekken het hoofd te kunnen bieden. Die kunnen optreden in de groutboog, onder de grond tussen de damwanden. De groutboog moet tijdelijk voldoende grondwater tegenhouden, zodat de tunnel kan worden ontgraven en een betonvloer gelegd.

“Lekkages in de groutboog zijn normaal. We hebben een stappenplan om ze aan te pakken. De laatste stap is door de te hoge waterdruk mislukt, daardoor is het lek ontstaan. Pas als er een methode is gevonden om de waterdruk voldoende weg te nemen, gaan we verder. Dat doen we in ieder geval ook weer met groutbogen”, aldus een woordvoerder van Tram Kom tijdens een persconferentie.

Buizen door tunneldak

In de komende week wordt een heel veld sondeer- en injectiebuizen aangebracht door het ca. 80 centimeter dikke tunneldak en de reeds aangelegde parkeervloer van vak 16, tot in de groutboog. Door die buizen kan de toestand van de grond onder de boog worden onderzocht. Daar waar nodig zal die grond worden gestabiliseerd, ook al weer door het injecteren met cement.

De adviezen van deskundigen stromen binnen, gevraagd en ongevraagd. De techniek met groutbogen is vrij nieuw en de gebeurtenissen in Den Haag worden over de hele wereld op de voet gevolgd. Volgende week brengt een team van de gemeente Rotterdam een rapport uit over het dichten van lekken. Er wordt ook gebruik gemaakt van Canadese expertise.

Ondertussen ligt het werk niet stil. De uitvoering van sommige vakken wordt versneld. Naar verwachting kunnen op 16 mei weer trams rijden over het Spui, en in augustus over de Kalvermarkt.

Injectiebuizen markeren de plaats, waar de tramtunnel is lek geraakt. De aannemerscombinatie Tram Kom heeft door deze buizen de holle ruimten, ontstaan door het ondergronds wegspoelen van zand, met een cementvloeistof geinjecteerd. De grond is daardoor weer stabiel, maar het probleem is nog niet opgelost. Rondom de injectiebuizen is het verrassend stil. Er rijden geen trams, er is geen verkeer en er wordt niet gewerkt. Vijftig meter verderop is het beeld geheel anders. Daar perst het verkeer zich door het Spui en is Tram Kom druk bezig met het aanleggen van een deel van het dak van de tunnel boven de Grote Marktstraat. De grond daaronder moet nog worden uitgegraven. Daarbij mag zich niet weer een lekkage voordoen. De gebouwen staan er dicht langs de straat en zijn voor een deel niet op palen, maar op staal gefundeerd, direct op het zand.

Reageer op dit artikel