nieuws

Grond langs Haagse tramtunnel aangevuld

bouwbreed Premium

De aannemer van de Haagse tramtunnel treft dit weekend voorbereidingen om het gat dat naast de tunnel is ontstaan, aan te vullen en de grond te verstevigen. Daarna zal hij de holten onder de groutboog aanvullen, en tenslotte de groutboog zelf. Daarna kan het werk weer gewoon doorgaan. De trams mogen voorlopig nog niet over de tunnel rijden. Ze zouden dynamische trillingen kunnen veroorzaken, waardoor de grond naast de damwand zich opnieuw zou kunnen gaan zetten. Uit metingen blijkt, dat het gebouw van het ministerie van Defensie, direct naast het gat, geen zettingen vertoont. Onder het gebouw bevindt zich een bunker van enkele verdiepingen, die dienst doet als ‘drijvende’ fundering.

Volgens Paul Andriessen, voorlichter van de gemeente Den Haag, kan met dezelfde tunneltechniek verder worden gebouwd. Een betrokken funderingsdeskundige stelt, dat er dan wel een plan moet zijn om snel te handelen, mocht zich nogmaals een lek in de groutboog voordoen. Een aantal gebouwen langs de tunnel is op staal gefundeerd, circa 3 meter onder het maaiveld. Het zijn degelijke gebouwen met een hoog incasseringsvermogen, maar dat neemt niet weg dat er onder de fundering geen grote gaten mogen vallen, aldus de deskundige.

Reageer op dit artikel