nieuws

Frans Guyana roept internationale aannemers op te investeren

bouwbreed Premium

Frans Guyana wil beter gebruik maken van de strategische positie op het Zuid-Amerikaanse continent. De bouw kan daar flink aan meewerken, het land schept diverse investeringskansen voor de bedrijfstak. Het gaat vooral om nieuwbouw en infrastructuur. Het plaatselijke bestuur van het Franse departement wil een eigen economisch bestel ontwikkelen en niet meer afhankelijk zijn van Franse import.

De economie van het departement stak aanvankelijk schril af bij het commerciele succes van de ruimtevaartindustrie van Kourou. In 1994 besloten de Guyaanse gezagdragers, beleidsbeslissers en de overheid in Parijs de achterstand in ontwikkeling van de regio in te halen. Frans Guyana kreeg ruim f. 0,87 miljard over 6 jaar voor investeringen in wegen, bruggen, riolen en openbare infrastructuur als scholen, havens en luchthavens. Tegelijkertijd werd besloten te bouwen voor specifieke sectoren van de wetenschap (tropen- en oceanografisch instituut) en de infrastructuur voor een bio-toerisme. Tevens viel het besluit de hogere scholing te bevorderen.

Onder druk van vertegenwoordigers uit de bouwindustrie, zoals van steengroeven, cement, hout- en metaalconstructie en nieuwbouw, werd in 1997 bovendien f. 300 miljoen vrijgemaakt voor openbare aanbestedingen. Nog eens f. 37 miljoen trok men uit om de achterstand bij de sociale woningbouw in te halen. Door al deze gunstige maatregelen leefde de plaatselijke bouw op.

Scharnier

Frans Guyana ligt in een werelddeel dat, volgens specialisten, de komende eeuw een grote economische rol zal spelen. Bovendien maakt het overzeese Franse gebiedsdeel in de tropen integraal deel uit van Europa en de G-7. Het land wil als scharnier fungeren tussen het westelijk en zuidelijk halfrond. Met gunstige fiscale en sociale voordelen wil men Europese investeerders met interesse voor de Zuid-Amerikaanse markt aantrekken. Voor omliggende landen wil Frans Guyana een economisch en sociaal stabiele handels- of transferzone zijn met een toegangspoort tot de Europese markt. Zuid-Amerika toont belangstelling, omdat het land over de modernste technologieen en aanverwante bedrijven en diensten beschikt. Bovendien kent Guyana een groot aantal Europees geschoolde, jonge arbeidskrachten.

Een voordeel is dat departement en regio in hun beleidsplannen onvoorwaardelijke steun genieten van het Centre National

d’Etudes Spatial (CNES) in Kourou. Dankzij het plaatselijke investerings- en ontwikkelingsbeleid van het CNES is 30 procent van het bruto binnenlands product van Frans Guyana afkomstig uit de ruimtevaart. Ook de EU neemt deel in veel plaatselijke projecten, zoals de ontwikkeling van toeristische infrastructuur, scholenbouw, de uitbreiding van het wegennet en de modernisering van vliegvelden.

Alain Chaumet, voorzitter van de Unie van werkgevers in Guyana: “Kourou is een locomotief geweest. Rondom heeft zich de afgelopen jaren een groot aantal internationale industrieen en bedrijven gevestigd. Zo’n 80 procent van de raketonderdelen worden nu nog per schip aangevoerd uit Toulouse en andere Europese landen. Voorheen was dit 100 procent. Verschillende elementen van de raketten worden nu al hier gemaakt. Om de groeiende concurrentie op de satellietmarkt te lijf te gaan, wil men de lokale productie zoveel mogelijk stimuleren. Dat komt de arbeidssituatie van ons departement ook ten goede.

Bevolking

Frans Guyana telt nu ruim 160 000 inwoners. Dat aantal verdubbelt zich elke vijftien jaar. Meer dan de helft van de bevolking is niet ouder dan 25 jaar. Rond de hoofdstad Cayenne concentreert zich 55 procent van de bevolking, omdat daar de meeste industrieen zijn gevestigd. Chaumet: “Wij moeten daarom alle bronnen van inkomsten, zoals de visserij, de houtvesterij, de goudmijnen, de rijstbouw en het toerisme van een moderne structuur voorzien en productie en export naar Europa en landen van de regio ontwikkelen.”

In de economische beleidsplannen genieten bouwinvesteerders grote privileges, omdat het plaatselijke bouwbedrijven aan capaciteit ontbreekt grote werken uit te voeren. Dumez, SA Ribal en Nofrayane mogen zich de grootste noemen in het departement. Voor grote bouwwerken als de lanceringsbasis ELA3, de elektriciteitscentrale en de stuwdam van Petit Saut van de Franse elektriciteitsmaatschappij EDF kwamen de Europese bouwbedrijven Dumex, Spie Batignolles, Bec, Chantiers Modernes Ballot et Razel.

SA Ribal bouwt het laatste stuk van de autosnelweg die St. Laurent du Maroni nabij de grens met Suriname, via Kourou met Cayenne met St. Georges bij de Braziliaanse grens moet verbinden. Voor het jaar 2000 moeten de laatste 100 kilometer tussen Regina en St. Georges in gebruik komen. Met de nieuwe weg en een geplande vliegverbinding kan de langverwachte regionale handelsuitwisseling een feit worden.

Xavier Lo Pinto, voorzitter van de Unie van middenstanders van Cayenne, verwacht alles van deze regionale uitwisseling: “Als de autoroute af is, rijd je van Cayenne in tweeenhalf uur naar Brazilie. De grensstaat Amapa telt 500.000 inwoners; dat is een goede exportmarkt voor ons. Bovendien krijgen internationale bedrijven in Frans Guyana dan ook toegang tot de Mercosur, de economische gemeenschap van Argentinie, Brazilie, Paraguay, Uruguay, Chili en Bolivia die een markt biedt van 200 miljoen inwoners.”

Bouwbedrijven

Bouwbedrijven die zich in het Franse departement van Guyana willen vestigen, kunnen dit tot 31 december 2001 doen in de zogenaamde vrijhandelszones, nabij Cayenne en St. Laurent du Maroni. Om te profiteren van de vrijstelling van werkgeverslasten gedurende vijf jaar, moeten bedrijven minder dan 50 werknemers in dienst hebben. Bovendien mogen nieuwe bedrijven gedurende dezelfde periode onder meer hun investeringen van de belasting aftrekken en zijn zij vrijgesteld van de vennootschaps- en winstbelasting tot bedragen van respectievelijk f. 1 miljoen en f. 133.333 per jaar.

Nadere inlichtingen: tel/fax: 00 33 5 94 38 003.

Reageer op dit artikel