nieuws

Renault viert eeuwfeest met twee interessante primeurs

bouwbreed Premium

Primeurs op de Renault-stand zijn de Kangoo Express en de Master. De Kangoo Express is leverbaar in een groot aantal uitvoeringen met verschillende motoren. Nog uitgebreider is het programma van de nieuwe Renault Master. Door de combinatie van verschillende lengtes en hoogtes is er keuze uit zes nuttige laadvolumes, die varieren van 8 tot 13,9 m3. Voor de chassis-cabine versies zijn twee wielbases leverbaar.

Voor Renault is 1998 een belangrijk jaar: de Franse autofabrikant viert zijn honderdjarig bestaan. De aanwezigheid op de stand van de antieke ‘Voiturette’ uit 1898 verwijst naar deze mijlpaal. Deze auto was voorzien van een 3/4 pk sterke eencilinder motor, met een inhoud van 198 cm3. Het 250 kg lichte voertuig behaalde een maximale snelheid van 35 km per uur. Deze wagen was de eerste van een productie van 57 miljoen personen- en bedrijfswagens van Renault de afgelopen eeuw.

In Nederland verkocht Renault het afgelopen jaar 2413 lichte bedrijfswagens, tegenover 3116 het jaar daarvoor. Dit ondanks een groei van de totale bedrijfswagenmarkt in Nederland. Dit jaar streeft Renault naar een afzet van ruim 4500 lichte bedrijfswagens. Men denkt dit te realiseren door een geheel verjongd leveringsprogramma, waarbij de twee op de RAI getoonde primeurs de ‘afzet’-kar moeten trekken.

Kangoo Express

De Kangoo Express is een geheel nieuwe bestelwagen, resultaat van Renaults beslissing afstand te nemen van het klassieke concept van de bestelwagen, dat over het algemeen is gebaseerd op een hatchback met een ‘rugzak’. Een eenvoudige en goedkope oplossing die echter niet beantwoordt aan de prestatiedoelstellingen voor een dergelijk werkinstrument. De Kangoo Express is speciaal voor dit segment ontworpen.

Als bedrijfswagen van een nieuwe generatie is de Kangoo Express een ‘tweevolume’ wagen. Het klassieke ‘rugzakprofiel’ heeft plaats gemaakt voor een vloeiende lijn, met een achtercompartiment dat goed aansluit bij de voorkant.

Met een laadvolume tot 3 m3, een laadvermogen van 500 tot 800 kg en een nuttige laadlengte van 1,68 meter, behoort de Kangoo Express tot de categorie van de ‘intelligente’ bestelauto’s. In zijn klasse is hij de enige die onder de vier meter blijft, maar wat zijn binnenafmetingen en laadvermogen betreft is hij een van de grootste in zijn categorie.

In vergelijking met de vorige Express biedt de Kangoo Express 0,4 m3 meer laadvolume en gemiddeld zo’n 25 kg meer laadvermogen. De binnenafmetingen zijn aanzienlijk gegroeid, met een laadlengte van 2,46 meter, gemeten boven het tussenschot. De asymmetrische (1/3-2/3) achterdeuren, met of zonder ruiten, kunnen tot 90 of 180 graden worden geopend, en bieden onder alle omstandigheden een gemakkelijke toegang tot de laadruimte. Een optie is een achterklep met ruit. Bovendien biedt de dakklep de mogelijkheid zeer lange voorwerpen te vervoeren.

Als optie is de Kangeroo Express leverbaar met een schuifdeur aan de rechterzijde: een belangrijke en bijzonder praktische noviteit. De grote opening van deze schuifdeur (1035 x 619 mm) maakt laden en lossen erg gemakkelijk. Ook de lage laaddrempel (535 mm) draagt bij tot het gebruiksgemak.

Renault Master

Ook presenteert Renault de volledig nieuw ontwikkelde Master, die het huidige model en de varianten uit het hoogste segment van de Trafic vervangt. Het nieuwe Master-gamma bestaat uit twaalf basisuitvoeringen, door een combinatie van drie carrosseriehoogten en drie carrosserielengten. De bestelwagens zijn leverbaar met nuttige laadvermogens van 8 tot 13,9 m3. Afhankelijk van de versie bedraagt de laadruimlengte 272, 322, en 372 cm. De hoogte van de laadruimte is respectievelijk 167, 191 en 214 cm, het nuttig laadvermogen 1000 tot 1700 kg. De Master heeft een lage laadvloer, is voorzien van grote openslaande deuren en heeft een zijdeur met een breedte van 1,10 meter en een hoogte van maximaal 1,80 meter.

Compleet

De nieuwe generatie completeert de kern van het Renault bedrijfswagengamma met nieuwe uitvoeringen. Zij biedt carrosseriebedrijven uitstekende basisvoertuigen om, mede door de maximale opbouwlengte op chassis-cabine van 430 cm, op alle vragen uit de markt een passend antwoord te geven (minibus, pick-up, glasvervoer, volumevervoer en aannemersvoertuig).

De Master is leverbaar met twee dieselmotoren: een atmosferische dieselmotor (type S8U) met een inhoud van

2,5 liter en een vermogen van 59 kW (80 pk), en een direct ingespoten turbodiesel (type S9W) die een inhoud heeft van 2,8 liter en een vermogen van 81 kW (110 pk).

Deze laatste motor heeft een onderhoudsprogramma met lange intervallen.

Reageer op dit artikel