nieuws

Noord-Zuidlijn kost overheid fors geld

bouwbreed Premium

De toekomstige metrolijn tussen Amsterdam-Noord en het NS-station Zuid-WTC in die stad zal voor niet meer dan 48 of 56 procent kostendekkend zijn, afhankelijk van de berekeningswijze. De overheid zal er dus flink geld op moeten toeleggen.

Dat concludeert het onderzoeksbureau AGV Adviesgroep voor verkeer en vervoer dat in opdracht van Rijkswaterstaat de plannen voor de Noord-Zuidlijn heeft doorgerekend. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) stuurde het AGV-rapport vrijdag naar de Tweede Kamer.

De ingebruikname van de nieuwe Amsterdamse metrolijn zal volgens AGV niet wezenlijk bijdragen aan het rendabeler maken van het totale openbaar vervoer in de hoofdstad. Voor alle bussen, trams en metro’s bij elkaar dekken de strippenkaarten slechts 35 procent van de kosten. Dat blijft zo, ook met een extra metrolijn, aldus de deskundigen.

De gemeente Amsterdam en Jorritsma kibbelen al enige tijd over de financiering van het nieuwe metroproject. Amsterdam wil dat het ministerie ruimhartig over de brug komt. Jorritsma heeft daarover nog geen definitief standpunt ingenomen. Dat zal ze pas eind maart doen.

In een reactie bestrijdt de gemeente Amsterdam de minder rooskleurige berekeningen van het adviesbureau. “De cijfers zijn te somber”, aldus een woordvoerder. Hij stelt dat er bijvoorbeeld veel minder zwart zal worden gereden op de nieuwe metrolijn dan de adviseurs verwachten. Daardoor komt de exploitatie van de verbinding er iets beter uit te zien. Volgens de berekeningen van de gemeente zelf zou circa 65 procent van de kosten voor de Noord-Zuidlijn kunnen worden terugverdiend met strippenkaarten.

Reageer op dit artikel