nieuws

Bouw woedend over schrappen van projecten Jorritsma komt nu al f. 400 miljoen tekort

bouwbreed Premium

De bouw is woedend op minister Jorritsma over het schrappen van enkele tientallen projecten ter waarde van f. 400 miljoen. De woede richt zich vooral op het schrappen van werken die al in de aanbestedingsfase waren beland en waarvoor al druk wordt gerekend. De civiele betonbouwers schrijven een brief op poten naar de bewindsvrouwe.

Minister Jorritsma schrapt voor 1 maart voor f. 400 miljoen aan projecten. Voor verschillende werken die lopen of zouden beginnen betekent dat een vertraging van minimaal een jaar. Momenteel werkt het ministerie aan een lijst van tientallen projecten die daarvoor in aanmerking komen. Daaruit wordt dan een selectie gemaakt van werken die niet meer aan snee zullen komen. Op de lijst staan in ieder geval de sloop van de oude brug bij Zaltbommel, de Noordersluis in IJmuiden en het naviduct bij Enkhuizen. In ieder geval twee projecten zitten al behoorlijk ver in de procedure. Het naviduct zit in de voorselectiefase, de Noordersluis zou deze week worden aanbesteed. En dat is de bouw in het verkeerde keelgat geschoten.

Dat kan dus niet

“Op de derde woensdag in september houden wij traditiegetrouw een bijeenkomst waarop wij topambtenaren van Rijkswaterstaat laten vertellen, hoeveel er het komende jaar aan investeringen in civiele betonbouw te verwachten valt. Op die bijeenkomst heeft de directeur uitvoering, ir. P. Kieft, duidelijk gezegd, dat aan wat er in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport staat, niet wordt getornd. Dat geldt voor zowel de Noordersluis als het naviduct, die nu worden geschrapt. Dat kan dus niet”, zo zegt de voorzitter van VOCBetonbouw Herman Haverkort.

Vooral het schrappen van projecten als de Noordersluis valt slecht bij de bouw. “Daar is door verschillende bouwers al drie weken aan gerekend. Het gaat om een ingewikkelde klus, met veel toeleveranciers en onderaannemers, waar offertes voor zijn aangevraagd. Er zijn bedrijven bij die er in hun capaciteitsplanning al rekening mee hebben gehouden”, aldus Haverkort.

“Geen wonder dus dat VOCBetonbouw een brief op poten aan minister Jorritsma gaat schrijven. In die brief zullen we onze ergernis en bezorgdheid over de gang van zaken laten blijken. Dit is echt een beetje van de gekke”, zo zegt Haverkort met veel gevoel voor understatement.

Te optimistisch

“Kennelijk zijn we te optimistisch geweest bij het opstellen van projectenplanning”, aldus een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Alleen projecten die onder de regionale directies van Rijkswaterstaat vallen, zullen worden uitgesteld. De grote projecten als HSL en Betuwelijn gaan hoe dan ook onvervaard door. Datzelfde geldt voor de zogenoemde SWAB (samen werken aan bereikbaarheid)-projecten. Dat zijn vooral infrastructuurprojecten die de knelpunten in openbaar vervoer en het wegennet moeten oplossen.

Dat het ministerie in februari al tot de conclusie komt dat de begroting overschreden wordt, is op z’n minst curieus. Het ministerie begroot altijd een beetje ruim om onderuitputting te voorkomen, maar dat mag nooit meer zijn dan 10 procent. “Nu dreigt het kasritme te veel uit de pas te lopen met de begroting. De planning is te ver doorgeschoten”, verklaart de woordvoerder.

Reageer op dit artikel