nieuws

Bodemprijs in nieuwbouw bereikt dankzij lessen uit auto-industrie

bouwbreed Premium

Een vierkamerwoning voor f. 635 huur per maand of f. 169.000 v.o.n. Die bodemprijzen in de nieuwbouw zijn in Dordrecht gerealiseerd. Dankzij de lessen in assemblage van de auto-industrie.

Het is vier jaar geleden begonnen met een uitdaging van voormalig gemeentesecretaris Kolthek van Dordrecht. Wie kon zonder rijkssubsidie en andere foefjes een ‘zeshonderd gulden woning’ maken? Ballast Nedam Woningbouw, architect Wytze Patijn en Progrez woningstichting pakten de handschoen op. Bij het uitreiken van de sleutel aan de eerste huurder gisteren, noemde Staatssecretaris Tommel van Volkshuisvesting het resultaat “een groot succes”. Hij hoopt dat er nog veel van deze woningen zullen volgen.

In de Dordtse nieuwbouwwijk Oudelandshoek brachten de genoemde partijen vierentwintig huur- en vierentwintig koopwoningen tot stand. Bij de huurwoningen is overigens sprake van een bescheiden verrekening van grondkosten.

Handvormsteen

De woningen zijn van meer dan gemiddelde kwaliteit wat betreft duurzaamheid, ook in energetisch opzicht, en omvatten 88 vierkante meter woonoppervlak. Het zijn robuuste, rechthoekige strookjes, gemetseld met een Belgische handvormsteen en voorzien van een betonnen dakrand en luifel boven de voordeur. De plattegrond van negen bij vijf meter is eenvoudig: een keuken aan de straatkant, aan de achterkant een vierkante woonkamer en daartussenin een dwarsgeplaatste trap naar de verdieping. Daar zijn drie slaapkamers en een kleine badkamer.

Geen aannemer meer

Algemeen directeur H. Postma van Ballast Nedam Woningbouw licht het resultaat toe: “In de bouw wordt nog te ambachtelijk gewerkt. De lage kosten van deze woning zijn te danken aan een goede samenwerking van co-makers. Van tevoren hebben wij met ontwerper en toeleveranciers alle problemen opgelost. De toegepaste prefabricage resulteert in een betere kwaliteit en minder werkzaamheden op de bouwplaats. Daardoor worden de productiedagen optimaal benut. Daarom noemen wij ons voortaan geen aannemer meer, maar ontwikkelende bouwer.”

Er is goed gekeken is naar de auto-industrie, hoe fabrikanten met een select gezelschap toeleveranciers samenwerken aan nieuwe producten. Heembeton zorgde voor een flexibel prefab-betonsysteem voor de dragende wanden en binnenspouwbladen. De architect leverde een ontwerp met een minimum aan leidingwerk in de gasbeton binnenwanden.

Als tweehonderd van dit soort woningen zijn gebouwd, heeft Ballast Nedam de ontwikkelkosten terugverdiend. Er was al een variant ontwikkeld met kap; de nieuwste variant heeft een ‘eco-saus’ en gaat verder wat betreft duurzaamheid. Ook zijn er varianten die breder en minder diep zijn en in te passen zijn tussen bestaande bebouwing.

Hypotheekproblemen

Bij betaalbare woningen zoals nu in Dordrecht zijn gebouwd. blijkt de selectie van kopers en huurders een probleem apart. Vereist was dat men een goedkopere huurwoning achterliet en dat het inkomen beneden de ziekenfondsgrens zou liggen. Er meldden zich 120 gegadigden voor de koopwoningen en ruim vijfhonderd voor de huurwoningen.

Volgens directeur W. van der Linden van Progrez is flink onderhandeld over de maximale hoogte van de hypotheken. Daarbij speelden persoonlijke leningen en andere schulden een belangrijke rol. “Ondanks het feit dat de corporatie een terugkoopgarantie biedt, wil de hypotheekverstrekker zijn risico tot een minimum beperken”, klaagde Van der Linden. “Zo worden rekening en risico van sociale koopprojecten erg eenzijdig verdeeld. Een fundamentele discussie hierover lijkt mij van groot belang, zeker als ideeen over individuele koopsubsidies, naast huursubsidies, worden uitgewerkt.”

Reageer op dit artikel