nieuws

Liebherr lierwerken hijsen zware elementen Honshu-Shikoku bruggen

bouwbreed Premium

Een bijzonder project in Japan vormt de bouw van een drietal bruggen tussen Honshu en -Shikoku. Zij maken deel uit van een 142 kilometer lange verkeersverbinding tussen beide eilanden. De eerste werkzaamheden aan dit project begonnen al in 1975. In 1999 zal de laatste brug, over de zee-engte van Kurushima tussen Imabari-City en het eiland Ahshima, voor het verkeer worden vrijgegeven.

De Kurushima hangbruggen met spanwijdten van 600, 1020 en 1030 meter zijn slanke brugconstructies die harmonieren met het omliggende schilderachtige Japanse landschap. Zes enorme, tot een hoogte van 184 meter, opgetrokken betonnen pylonen rusten op 47 meter diepe en 38 meter dikke pijlerfunderingen die onder water verjongen om de invloed van de sterke stromingen te reduceren.

De brugpijlers zijn met elkaar verbonden door middel van 600 mm dikke hoofddraagkabels waaraan de 30 meter brede rijbaan voor het autoverkeer in segmenten wordt opgehangen.

Lierwerken

Het omhoogbrengen van deze 540 ton zware betonnen brugdelen gebeurt met 8 dieselhydraulisch aangedreven en elektronisch parallel gestuurde lierwerken.

Deze speciaal voor dit project door Liebherr vervaardigde lieren waarvan 8 units aan de voet van elke pyloon zijn geinstalleerd, worden vanuit een commandohuis bediend. Via zwenkrollen lopen 8 kabels, met een lengte van 2800 meter elk, over de top van de pyloon en vandaar langs de beide hoofddraagkabels naar de hefinstallatie .

Deze hefinstallatie met vier extra hulplieren beweegt zich als dubbele kraanbaan over de beide hooddraagkabels. De brugdelen worden met speciale schepen aangevoerd. Tijdens het aanslaan van de zware segmenten wordt het schip bij sterke stroming met een dynamisch positioneringssysteem op zijn plaats gehouden.

Met behulp van de know how die de fabrikant in de achterliggende jaren heeft opgedaan bij de bouw van mobiele kranen heeft Liebherr de zware dieselhydraulische lierinstallaties voor deze bruggen kunnen ontwikkelen. Elk van de lieren heeft uit een 1,7 meter brede liertrommel met een trekvermogen van maximaal 175 kN. De trommel heeft een kabelcapaciteit van 2800 meter hijskabel dsn 32 mm die in 10 lagen wordt gewikkeld. Voor het vermogen zorgt een 224 kW turbo dieselmotor met direct gekoppelde hydraulische pomp.

De lierinstallaties zijn uitgerust met vier mechanisch-hydraulische reminstallaties. Het neerlaten van de last gebeurt onder hydraulische druk, die zich via de pomp en dieselmotor binnen het gesloten hydraulische systeem wordt opgebouwd. Als noodrem op de lier fungeert nog een extra bandrem. Bovendien wordt de lierinrichting bij stilstand nog eens geblokkeerd door middel van een spertandwiel.

De aansturing van de lieren, waarbij is voorzien zowel in een enkelvoudige als parallel bediening gebeurt met behulp van een Liccon computerinstallatie. Het gehele bedrijfsproces van de complete lierinstallatie is op monitoren te volgen. Door het bijzondere lierconcept en de draadvoering kan het hijsen van de zware brugdelen zelfs bij uitval van een van de lierwerken of bij kabelbreuk met gereduceerde snelheid doorgang vinden. Hierdoor is versperring van de druk bevaren waterweg praktisch uitgesloten

De Liccon computerinstallatie bestuurd volautomatisch het parallel aandrijfsysteem van de lieren met een nauwkeurigheid van +/- 0,15 % per opgewikkelde kabellengte. Alle gegevens met betrekking tot toelaatbare belasting en actuele lierbelasting, hijssnelheid, haaktrajecten totale kabellengte zijn op monitoren af te lezen.

Om het te hijsen brugsegment snel en veilig te kunnen aanslaan is de, over de draagkabels rijdende, mobiele hijsinrichting uitgerust met vier elektro-hydraulische lierwerken, elk met een kabellengte van 180 meter en een hijsvermogen van 50 kN. Snelkoppelingen aan de kraanhaken garanderen een veilige bevestiging van de 540 ton zware elementen, die op een hoogte van 68 meter boven het wateroppervlak aan de draagkabels worden gehangen.

Elke lier is uitgerust met 4 mechanisch/hydraulische reminstallaties, een bandreminrichting en stationaire tandwiel sperinrichting.

Reageer op dit artikel