nieuws

Q-Bus-project maakt flexibele hallenbouw mogelijk

bouwbreed

Onder toezicht van De Stichting Bouwinnovatie Limburg, is A+ bureau voor bouwontwikkeling BV met derden bezig met het ontwikkelen van het Q-Bus project of Quality Building System. Dit is een flexibel bedrijfshallensysteem, waarbij het dak op werkbare hoogte compleet wordt opgebouwd inclusief alle technische voorzieningen. Daarmee wordt behoorlijk bespaard op het steiger op- en afklimmen, dat komt te vervallen. Het systeem is vooral bedoeld voor grote winkelcomplexen en dergelijke.

“De gedachte achter het project is een hal te construeren, die ook tijdens gebruik op eenvoudige wijze is uit te breiden”, aldus Jos Lichtenberg van Bureau A+ te Roermond. Daartoe bestaan de Q-Bus-daksystemen in principe uit eenheden van 20 x 20 meter. In het midden komt een kolom te staan, die door het dak steekt en wordt opgebouwd uit segmenten van een meter. Het dak dat aan een aantal tuien hangt, wordt door middel van de kolom opgevijzeld, totdat voor werknemers een werkbare hoogte is bereikt. ” Dat opvijzelen in samenhang met de tuimechanismen vormt het grootste probleem, omdat het dak buitengewoon gelijkmatig omhoog moet komen”. Afhankelijk van de grootte van het winkelcomplex of gelijksoortig bouwwerk, wordt het aantal van deze dakconstructies bepaald.

Het mag duidelijk zijn, dat er grote voordelen zitten aan het bouwen van een daksysteem op werkbare hoogte, De dakconstructeurs, plafondmonteurs en installateurs hoeven niet constant steiger of ladder op en af te klimmen. Verlichting, ventilatiekanalen, bekabeling en verwarmingsleidingen alsmede de plafondpanelen en dakbedekking, zijn allemaal op stahoogte aan te brengen. Met het op de grond werken wordt ook de veiligheid van de werknemers aanzienlijk verhoogd. Omdat de controle over de werkzaamheden op werkhoogte veel beter kan plaatsvinden, dan hoog boven verlaagde plafondsystemen, zal nauwkeuriger werken het gevolg zijn. De kans op fouten wordt aanzienlijk kleiner. “Onderzoek wijst uit dat er vraag is naar dergelijke hallen met hoge architectonische en technische kwaliteiten”, aldus Lichtenberg. “In het algemeen kan worden gesteld, dat bij het samenstellen van ingewikkelde complexen met dit Q-Bussysteem winst valt te behalen. Hoe ingewikkelder de daksystemen met ventilatie, verwarming en lichtsystemen, hoe concurerender het systeem wordt.

Maquette

Om de werking van de Q-Bus-techniek te demonstreren is een maquette gebouwd. Het gaat om een meubelshowroom gebaseerd op een hal van 50 x 50 meter. Hierin zijn vier modulen en een uitbreiding van 1 module van 20 x 30 meter voorzien. De hal heeft derhalve een totale oppervlakte van 3100 m2. De maquette is gebouwd op een schaal van 1:87. Zowel de gevelpanelen als dakdelen zijn verwijderbaar. De dakconstructie kan modulegewijs als geheel omhoog en omlaag worden gebracht met behulp van vijzelmechanismen. Nadat de dakconstructie is gemaakt en op hoogte is gebracht zijn de wandpanelen aan te brengen. Het geheel is opgebouwd uit kunststof en staal.

Behalve Bureau A+ werken er aan het project in meer en mindere mate mee: aannemersbedrijf Bobema te Heerlen, Van Rijswijk Bouw en bureau Van der Weide van Bragt te Venlo, GTI Installatietechniek Heerlen, Rockwool Lapinus te Roermond en Silidur te Brussel. Het project is genomineerd voor de innovatieprijs en komt in maquettevorm te staan op het innovatiepaviljoen van de Bouw en Contactdagen op 5 en 6 november in het Mecc-complex te Maastricht.

Ruud Ostendorf

Dakconstructie op stahoogte gemonteerd, wordt via een kolom en tuien opgevijzeld tot zijn plaatsingshoogte van maximaal 6 a 8 meter is bereikt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels