nieuws

Klein Stotra is grote kranenbouwers te slim af

bouwbreed

Als een hele lange neus naar de grote kranenfabrikanten in Duitsland, Japan en Amerika. Zo staat de SSG 50 in een maisveld aan de rand van industrieterrein Vijfeiken bij Oosterhout. Gebouwd volgens een volstrekt nieuw concept, bedacht en uitgewerkt door ingenieur Piet Stoof en Cees Segeren.

Zwaarder hijsen is niet meer een kwestie van groter en sterker. Nee, het kleine Nederlandse Stotra bewees vrijdag onder grote internationale belangstelling dat inventiviteit de sleutel is voor het opvoeren van de hijscapaciteiten. Bij wijze van test werd een ponton van achttienhonderd ton opgetild en verplaatst. Met als krachtbron een hydraulische aggregaat van slechts tweehonderdtwintig kilowatt. Confessionele kranen zijn toegerust met een geinstalleerd motorvermogen van twaalfhonderd kilowatt en meer.

Zoals de kraan nu is opgetuigd pakt hij tweeentwintig honderd ton met een gieklengte van 65 meter op een bereik van 36 meter. Het maximale hijsvermogen ligt veel hoger, maar liefst 36 honderd ton.

Het meest essentiele verschil met een gewone kraan is de modulaire opbouw. Waarbij is uitgegaan van standaard transportcontainers. Dat levert een gigantisch voordeel op bij het transport. Voor het vervoer van de SSG 50 is maar 30% nodig van de transport capaciteit die een kraan met een vergelijkbaar hijs vermogen vraagt.

Dinsdag volgt een uitgebreider verslag in de materieelrubriek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels