nieuws

Betere infrastructuur voor stadshart Almere

bouwbreed

De infrastructuur in en rond Almere wordt in de periode tot 2005 drastisch verbeterd. De verbeteringen hebben onder meer betrekking op verlenging van het Centraal Station van 240 naar 430 meter en aanleg van 4300 extra parkeerplaatsen. Bekeken wordt of de A6 wordt uitgebreid met een afslag Stadscentrum-West.

Dit blijkt uit het masterplan voor de vernieuwing van het centrum voor Almere dat gisteren verscheen. Het plan moet in 2005 zijn uitgevoerd. De kosten bedragen – 2,25 miljard. Op 9 oktober neemt de gemeenteraad van Almere een besluit over het plan.

Het masterplan is ontworpen door Rem Koolhaas en zijn architectenbureau OMA (Office for Metropolitan Architecture). Als projectontwikkelaars en beleggers zijn MAB en Blauwhoed bij de plannen voor het centrum betrokken.

Het Centraal Station wordt niet alleen verlengd, maar wordt ook uitgebreid van vier naar zes sporen. de architectuur van het uitgebreide treinstation, moet zo zijn dat de sociale veiligheid is gegarandeerd.

Om van de stad Almere een aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven te maken, moeten ook de wegen in en rond de stad worden verbeterd. Voor het centrum betekent dit naast de mogelijke aanleg van een afslag naar de binnenstad bij de A6, dat er ook betere busbanen moeten worden aangelegd.

Verder krijgt Almere meer voetpaden, winkelstraten en passages en worden de rijstroken van de Waddendreef en de Spoordreef verdubbeld. Deze straten vormen belangrijke toegangswegen tot het zuid-westelijk deel van Almere.

Het plan van Koolhaas voorziet in de bouw van 1100 woningen, een theater, een bibliotheek, een pop- en muziekzaal en uitbreiding van het centrum voor kunstzinnige vorming.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels