nieuws

Stadshart Amstelveen logistiek hoogstandje

bouwbreed

In Amstelveen is gisteren de raamovereenkomst voor het nieuwe stadshart getekend. Daarmee is een bedrag van f. 600 miljoen gemoeid. Winkels, kantoren en parkeerplekken worden uit de grond gestampt. September volgend jaar moet het winkelcentrum open zijn. “Het is hectisch”, roept een van de vijf uitvoerders. Ze gaan over een put waarvan 34.000 m3 onder de grond wordt gebouwd.

Het Stadshart wordt een logistiek hoogstandje. Een strakke planning en weinig ruimte voor aan- en afvoer van materialen. Ook staat er een kraan minder dan de uitvoerders van Ballast Nedam graag hadden willen hebben. “Maar er is gewoon geen plek voor.” De grondwaterstand van Amstelveen is berucht bij bouwers. Toch liggen de parkeerlagen van het stadshart 8 meter onder maaiveld. Dat betekende onderwater betonstorten. Maar die fase is achter de rug.

“We liggen nu goed op schema. Maar onze grootste zorg is een strenge winter. Met geen mogelijkheid kun je dat inplannen. Het wordt nu trouwens wel steeds ingewikkelder want allerlei projecten lopen steeds meer doorelkaar. We zijn op allerlei fronten tegelijk bezig”, is de mening van D. van Griethuysen, projectdirecteur van Ballast Nedam.

De technische kennis van Ballast was een van de redenen waarom zij onderdeel zijn van de pps-constructie die het Stadshart ontwikkelt. Zij hebben een aandeel van 5 procent. De gemeente Amstelveen en ontwikkelaar MAB zijn ieder voor 47,5 procent participant. “Ik weet zeker dat dit project zonder pps-constructie niet zo snel van de grond was gekomen. Als een projectontwikkelaar dit project alleen had moeten doen waren ze zeker tegen grote problemen aangelopen. Vooral het starten van procedures is iets wat je tijdig in de gaten moet hebben en daarbij is de specifieke kennis van de gemeente van groot belang geweest. Het is net een huwelijk. Op een zeker moment weet je wat je aan elkaar hebt. Grappig genoeg is het contract in de trouwzaal van het gemeentehuis getekend”, vertelt J. van der Kramer, directeur stadsontwikkeling en openbare werken.

Buitenplein

Gisteren zijn de contracten met belegger Commerz Grundbesitz Investment GesellschaftmbH getekend. Morgen wordt dan al direct het Buitenplein overgedragen. De rest volgt in oktober. Grote trekker wordt de nieuw te bouwen Bijenkorf. Verder zitten er al een C en A, V en D en Hema. Het hele project omvat 40.000 m2 winkelruimte waarvan 13.000 m2 nieuwbouw is. Het bestaande winkelcentrum van 20.000 m2 wordt gerenoveerd en de overige 7000 m2 wordt herontwikkeld ten behoeve van de Bijenkorf. Verder worden 16.000 m2 kantoorruimte en 6000 m2 culturele voorzieningen neergezet. Daarnaast worden ook 180 appartementen en 2200 parkeerplaatsen gerealiseerd. Verder zijn er nog plannen voor een hotel, een park en nog meer woningen.

Met zo’n groot project zijn de nodige vergunningen en procedures gemoeid. Al in 1993 is een plan van eisen gemaakt. “Met de ontwikkeling van de deelprojecten – dat zijn meer dan twintig – worden die steeds weer uit de kast gehaald. We hebben bewust gekozen voor ontwikkeling per deelproject. Zo zijn het Cobramuseum en het busstation al opgeleverd terwijl bijvoorbeeld de ontwikkeling van het Handelsplein en het park nog moeten beginnen”, aldus H. Th. Talle, projectdirecteur van het Stadshart.

Verschillende projecten zijn dus al opgeleverd en andere moeten nog beginnen, maar op dit moment wordt aan hard aan het winkelproject gewerkt. Om het bouwtempo hoog te houden wordt voor een groot deel wordt gewerkt met prefab onderdelen.

Talle: “Het gaat nu heel snel. Dat moet ook want in december moeten we het hoogste punt bereiken en voor februari moet alles glas en winddicht zijn. En dat is weer een voorwaarde om het winkelcentrum in september te kunnen openen.”

Maquette van het nieuwe stadshart van Amstelveen. De bebouwing aan de randen maakt geen deel uit van de plannen.Foto:AVEQ Fotografie- en AV Produkties

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels