nieuws

Rijkswaterstaat wil oostelijk trace A76

bouwbreed

Het 15 kilometer lange trace van de A76 (Heerlen-Geleen) tussen het knooppunt Kerensheide (A2) en het knooppunt Ten Esschen Hoensbroek moet volgens Rijkswaterstaat worden aangepast.

De weg moet in beide richtingen uitgebreid worden met een derde rijstrook. Omdat de vrij recent geplaatste geluidsmuur aan de westkant niet overal ruimte biedt zou de weg over een lengte van circa 7 kilometer in oostelijke richting moeten opschuiven.

Rijkswaterstaat kiest in de trace/mer-studie voor een zogenaamd horizontale uitbreiding. Suggesties om rijstroken boven elkaar aan te leggen al dan niet ondertunneld, of een nieuwe autoweg met het trace door het Centraal Plateau bij de luchthaven Maastricht-Aachen Airport aan te leggen, zijn niet in de studie opgenomen. “Een vroegtijdige inperking tot de meest kansrijke oplossingen voorkomt onnodig onderzoek en schept snel duidelijkheid”, luidt de toelichting van Rijkswaterstaat.

Drs. J. de Loo, projectleider trace/mer-studie, over de bestaande geluidswal: “Het is voorlopig nog onduidelijk of de geplaatste geluidsschermen over tien jaar, door toename van het verkeer nog wel voldoen aan de dan gestelde eisen. Studie moet dit uitwijzen.” Volgens De Loo wordt in de studie ook de verbetering van het kruispunt Ten Esschen, waar veel verkeersongelukken gebeuren, meegenomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels