nieuws

Bouw woedend op Eigen Huis

bouwbreed

De klant is in de bouw geen koning en er is in de sector sprake van een stabiele ellende. Vereniging Eigen Huis windt er in het juridisch jaarverslag over 1996 wederom geen doekjes om. Dit tot grote woede van bijvoorbeeld het AVBB en VGBouw.

Het AVBB geeft de Nederlandse bouw een plaatsje in de Champions League van Europa terwijl VGBouw Eigen Huis beticht van goedkoop reclame maken. Het laat de consumentenorganisatie Siberisch: “Het zijn typische bouwersuitlatingen van een bedenkelijk niveau.”

Het juridisch jaarverslag van Vereniging Eigen Huis valt ook dit jaar bij bouwend Nederland niet in goede aarde. Niet zo raar, want er klinkt nooit een tevreden geluid uit Amersfoort. Annelies Trip van Vereniging Eigen Huis: “Ondanks alle uitspraken van bouwers meer aandacht aan kwaliteit te besteden en alle certificeringsregelingen ten spijt valt er nog geen enkele verbetering te bespeuren.”

Volgens de organisatie is de klant dan ook nog steeds geen koning. Het aantal klachten over de bouw neemt alleen maar toe. In 1996 verstrekte de Juridische Ledenservice 115.006 adviezen. Via de rechtsbijstandsservice werd in 119 zaken bemiddelend opgetreden en in 71 zaken is daadwerkelijk door de Vereniging Eigen Huis geprocedeerd.

Verbetering

Frits Nus, secretaris van de Nederlandse Vereniging van Bouwondernemers zegt echter wel verbeteringen te zien en wijst de stelling dat de consument geen koning is met klem van de hand. “Kijk, zaken waar Eigen Huis zich op beroept zoals te late opleveringen en wijzigingen aan ontwerp zijn de meest voorkomende klachten. Maar los daarvan wordt er klantvriendelijker gewerkt. Dat moet toch ook wel want anders ben je als ondernemer snel uitgeschakeld.”

Bij het AVBB zijn op z’n zachts gezegd weinig gelukkig met het jaarverslag. Woordvoerder Willem Lely vindt het zelfs “beneden alle peil dat een volwassen organisatie als Eigen Huis een hele sector bestempelt als stabiele ellende.”

Volgens het Algemeen Verbond Bouwbedrijf doet de vereniging aan stemmingmakerij die zij niet hard kan maken. “Kijk, iedere klacht is vervelend, maar door het zo uit te vergroten en een hele sector over een kam te scheren staat niet in verhouding met de getallen”, aldus Lely er in een adem aan toevoegend dat “de Nederlandse bouw in de Champions League zit”.

NVOB-directeur M.C.G Hartmann gaat zelfs een stapje verder dan Lely door te stellen “dat de Nederlandse bouwnijverheid kwalitatief tot de top van de wereld behoort”. Verder vindt zij dat bouwen mensenwerk is en waar mensen werken fouten worden gemaakt.

Reclame

VGBouw heeft in zijn reactie geen goed woord over voor het jaarverslag. Volgens woordvoerder Pieter Vonk is het jaarverslag van Eigen Huis niets meer dan reclame maken voor de vereniging. “Maar”, zegt hij, “kwalijker is het dat ik vorig jaar om opheldering van de cijfers heb gevraagd maar niet gekregen.” P. Ahlers, hoofd van de juridische afdeling van Eigen Huis reageert als door een wesp gestoken: “Vonk wilde inzage in ons juridische archief en tekst en uitleg over de lopende zaken. Nou, dat kan dus niet.” Over de reacties op zijn jaarverslag is Ahlers helder: “Het zijn die typische bouwersuitlatingen van een zeer bedenkelijk niveau. Ze moeten gewoon zeggen ‘Eigen Huis heeft gelijk en we gaan er iets aan doen’. Tot die tijd hebben wij het recht om te stellen dat er sprake is van een stabiele ellende.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels