nieuws

Kabinet blijft bij 300 kilometer per uur voor HSL

bouwbreed

Het kabinet blijft vasthouden aan de eis dat de toekomstige hogesnelheidslijn (HSL) in principe maximaal 300 km per uur moet ke rijden.

Dat blijkt uit het voortgangsrapport HSL-Zuid dat door de ministers Jorritsma (Verkeer) en De Boer (Milieu) is aangeboden aan de Tweede Kamer. Het loslaten van deze zogeheten ‘ontwerpsnelheid’ maakt in plaatsen als Hoogmade een betere inpassing van de lijn weliswaar mogelijk, maar de kosten zullen daar ook iets hoger uitpakken. Bij een andere keuze voor de snelheid moet bovendien de besluitvorming voor een deel opnieuw worden gedaan.

Het eventueel loslaten van de ontwerpsnelheid speelde in april een grote rol bij het HSL-debat in de Eerste Kamer. Onder aanvoering van D66 en PvdA drong de senaat in een motie aan op een minder rigide toepassing van de snelheidseis waardoor het knelpunt in Hoogmade beter kon worden opgelost. Minder hard rijden betekent meer mogelijkheden voor bochten en op sommige plaatsen een minder vergaande aantasting van de bebouwing.

Jorritsma sprak in de senaat destijds van een onaanvaardbare eis van de Eerste Kamer. PvdA en D66 trokken uiteindelijk hun handen van de motie af, waardoor er alsnog een meerderheid was voor de HSL tussen Belgie en Amsterdam. Het kabinet zegde wel toe nog eens naar verlaging van de ontwerpsnelheid bij Hoogmade tot 275 km per uur te willen kijken. In de brief aan de Kamer stellen De Boer en Jorritsma nog steeds niets te zien in deze oplossing. De ministers willen in overleg met Hoogmade nog wel bezien welke aanpassingen uiteindelijk mogelijk zijn als de aanleg aldaar wordt aanbesteed.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels