nieuws

Wegenbouwers niet blij met Franse regering

bouwbreed

De komst van de nieuwe socialistische regering, waarin voor het eerst een groene afgevaardigde de portefeuille van minister van milieuzaken en ruimtelijke ordening beheert, heeft een groot aantal wegenbouwpoen op de helling gezet.

Als eerste heeft minister Dominique Voynet de bouw van de A51, gepland tussen Grenoble en Sisteron stopgezet, na twee jaar van strijd tegen graafmachines, bezetting van de bouwplaats en botsing van betogers met de politie.

Het traject van 110 kilometer lang zou een bergachtige streek doorkruisen om het verkeer van de Rhone-vallei te verlichten. De kosten van de autoroute zouden in totaal f. 6,3 miljard bedragen.

De bouw van de veelbesproken route A400 tussen Annemasse en Thonon les-Bains is ook voorlopig uitgesteld. Verwacht wordt dat minister Voynet het weinig rendabele karakter van het traject voor de streek zal aangrijpen om het project volledig af te blazen.

De bouw van de autoroute tussen Bordeaux en Clermond-Ferrand, de A89 zal ook zeker niet doorgaan. Dit traject bedreigt de natuurlijke waterreserves van het gebied. Het po wordt de ‘presidents route’ genoemd omdat het vooral door president Chirac en voormalig president Giscard d’Estaing werd ondersteund.

In het noorden van Frankrijk wekt de aanleg van de A24 tussen Lille en Amiens het ongenoegen van de Groenen. De lokale socialistische politici zijn echter voor. Minister Voynet zal hier dus een gulden middenweg moeten vinden.

De verlenging van de autoroute A16, de as tussen Calais en Parijs (Kanaaltunnel) ligt op het ogenblik stil bij l’Isle-Adam (Val d’Oise). De lokale autoriteiten van Seine-Saint-Denis en de communistische minister van Transport Gayssot zijn er niet happig op dat deze route wordt doorgetrokken naar de A86 ten noorden van Parijs.

Rond Parijs kan het laatste traject van de A104-tolweg die de ceintuur rond de metropole voltooit, worden uitgesteld. De kosten van 20 kilometer autoroute zouden f. 1,3 miljard bedragen, hetgeen met een tol van f. 8,25 per

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels