nieuws

Rollend materieel kan meer gebruikt worden voor reclame

bouwbreed

Op beeldschermen en in drukwerk woedt een ware strijd om de aandacht van de kijker. Nu het op dat front steeds moeilijker wordt om aandacht te trekken, hebben reclamemakers een nieuw medium ontdekt: rollend materieel. Een idee waarmee bouwers aan de weg ke timmeren.

Tom Maas

Een met reclame versierde vrachtwagen scoort al gauw zestig ‘visuele indrukken’ per kilometer, zoals het jargon luidt. Bij intensief gebruik betekent het dat er per jaar miljoenen mensen naar die reclame kijken. Cijfers waar reclamemakers van watertanden. Dus verschijnen er steeds meer kleine vrachtwagens die puur voor de reclame rondrijden, en in drukke winkelstraten duiken fietsers met aanhangbord op. Weten ondernemers zoals aannemers en installateurs voor wie rollend materieel gewone werktuigen zijn wel op welk goud ze zitten?

Bij gelegenheid van haar negentigjarig bestaan heeft de Amsterdamse drukkerij Mart. Spruijt een kleine tentoonstelling ingericht en catalogus samengesteld van deze nieuwe trend in reclameland. ‘Automotieven’ laat zien wat mogelijk is om via rollend materieel onder de aandacht te komen. Daarbij figureren zowaar drie grote aannemers met hun huisstijl: IBC, TBI en Strukton.

Hun stijlvol gekleurd wagenpark moet bescheiden worden genoemd qua impact – het blijven nietszeggende namen. Het busje van Geveke werktuigbouw dat op de kortstondige buitententoonstelling te zien was, gaat dan al verder: zij hebben meer dan levensgroot afgebeeld dat zij dus iets met pompen en meetapparaten hebben. Aannemers ke moeilijk hele gebouwen op hun rollend materieel zetten, zoals een enkele banketbakker waagt met zijn moorkoppen, maar waarom zou Hunkemoller op zijn vrachtwagens wel met de laatste mode in lingerie ke adverteren – met metersgrote half ontklede dames op de laadklep – en aannemers niet met hun meest tot de verbeelding sprekende recente po? En hoeveel meer reclame zou er niet te maken zijn op al die hijskranen die op de meest prominente plekken staan?

In de catalogus komen ontwerpers, adverteerders en beletteraars aan het woord om de diepere achtergronden van het nieuwe medium uit de doeken te doen: het effect van typografie, kleur, vorm en corporate identity.

Inl.: drukkerij Mart. Spruijt, tel. 020-6849495.

De huisstijl als reclame op het rollend materieel van Strukton en Van Eesteren. IBC zorgt dat de firmanaam zelfs in de achteruitkijkspiegel nog leesbaar is – maar wat doen die bedrijven eigenlijk? Geveke laat daar geen twijfel over bestaan met levensgrote afbeeldingen van hun succesnummers. Wellicht een idee waarmee aannemers ook meer indruk ke maken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels