nieuws

Potain bouwt 10 ton/m kraan voor Nederlandse aannemerij

bouwbreed

Volgende week zal Potain importeur NIBM BV, Geleen gelijktijdig met zijn dealerorganisaties op zes verschillende locaties in Nederland een nieuw model opbouwkraan introduceren. De compacte bouwkraan is door Potain speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkeld en maakt als kleinste snelmontagekraan deel uit van de HD kranenlijn. Met een haakhoogte van 15 meter en een hijsvermogen van 1000 kg op 9,5 meter verkreeg deze Potain GMR HD 10 A2 het predikaat ‘echte 10 ton/meter kraan’.

Met de toevoeging van de HD 10 A2 aan de HD-serie is dit programma Potain snelmontagekranen nu ook aan de onderkant compleet, en reikt het hijsvermogen binnen deze serie van 10 ton/meter tot 35m/1000 kg/4 ton max.

Opvallend en belangrijk machinekenmerk van de HD 10 A2 is de gewijzigde mastconstructie. De vakwerkmast, bekend van een eerder door Potain uitgebracht 10 ton/meter model is bij de nieuwe machine vervangen door een stijve, in- en uitwendig verzinkte kokermast. Hiermee heeft de nieuwe kraan een grotere stabiliteit en hijscapaciteit en is hij geheel in lijn met het HD programma.

De 10 A2 is vooral compact. Bij de ontwikkeling heeft een gemakkelijke opbouw en snelle inzetbaarheid centraal gestaan op kleine, moeilijk toegankelijke bouwplaatsen. Dit heeft geleid tot onder meer een nog geringere draaicirkel van nauwelijks 2 meter, een afstempelbreedte van 3 x 3 meter en een volledig nieuwe onderwagen. Deze onderwagen met vier inklapbare stempelpoten is 360 gr. zwenkbaar. Hiermee is de kraan dicht tegen de bouw te plaatsen en zijn de stempelpoten steeds vrij in elke gewenste positie te plaatsen.

Voor het opstellen van de kraan is door Potain een nieuwe techniek ontwikkeld, waarbij gebruik wordt gemaakt van het kantelen en daarmee verplaatsen van het zwaartepunt. Dit gebeurt door het uitvouwen van de mast. Deze methode is toepasbaar bij elk type transportonderstel en uit te voeren met of zonder ballast. Door de 360 gr. zwenkmogelijkheid is de HD 10 A2 in vrijwel elke situatie, ook bij aanwezigheid van obstakels volautomatisch op te richten.

Lierwerk

Het 3-traps 5PC5 lierwerk voor de hijs wordt door een frequentie-omvormer progessief gestuurd en werkt in de eerste trap met een zeer fijne regelsnelheid van 4,1 meter per minuut. De twee andere snelheidstrappen leveren hijssnelheden van 16 respectievelijk 32 m/min. De nauwkeurige regelsnelheid maakt de kraan vooral geschikt voor de verwerking en het verlijmen van kalkzandsteen- en gasbetonblokken en het plaatsen van gipswanden.

Doordat de kraan is in te schakelen bij het transport van praktisch alle zware materialen wordt in het algemeen de veiligheid sterk verhoogd. De horizontale katrijbeweging bedraagt maximaal 20 m/min. Het rijwerk is uitgerust met een elektromagnetische rem van het type 1 DC 1V2. De zwenk wordt gevoed door een onderhoudsvrije planetaire aandrijving in oliebad en is traploos instelbaar op een draaisnelheid van 0,3 – 1 omw/min. Voor het transport van de bouwkraan is geen gedeeltelijke demontage nodig. Zelfs het ballastgewicht behoeft niet te worden afgenomen.

Bij de ontwikkeling van de HD 10 A2 is vooral gelet op duurzaamheid en minimaal onderhoud. Behalve de kokermast zijn ook de giek, de hijs, kat- en montagekabels en alle bevestigingsbouten verzinkt. De schakelkast is zelfs vervaardigd uit roestvaststaal.

Naar wens van de gebruiker is de opbouwkraan uit te rusten met een ABB radiografische afstandsbesturing, waarmee de machine zowel vanaf de grond als de verdiepingvloer kan worden bestuurd.

Productiviteit

Voor de bediening van een 10 ton/meter bouwkraan is in ons land geen hijsbewijs voorgeschreven. Alle op de bouwplaats werkzame vaklieden ke derhalve de door hen benodigde bouwmaterialen met de kraan naar de werkplek dirigeren. Op deze wijze wordt een grotere productiviteit verkregen. Even belangrijk is dat de arbeidsomstandigheden in grote mate worden verbeterd en de veiligheid verhoogd.

Rond de nieuwe Potain HD 10 A2 houdt NIBM BV met zijn dealers op donderdag 19, vrijdag 20 en zaterdag 21 juni demonstratiedagen, waarbij de mogelijkheid wordt geboden de kraan te bedienen en de snelle opbouw- en demontagetijd van de machine voor transport zelf te beproeven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels