nieuws

HSL-trace door Zwijndrecht is half miljard goedkoper

bouwbreed

Het door Willem Bos ontworpen alternatieve HSL-trace door Zwijndrecht en Dordrecht is bijna een half miljard gulden goedkoper dan het voorkeurstrace van het kabinet door de Hoeksche Waard.

Door de intakking met het bestaande spoor bovendien te verplaatsen van Lombardijen naar Heerjansdam, hoeven er bij Barendrecht maar zeven in plaats van negen sporen te komen. Tot die conclusie komt de TU Delft in een contra-expertise.

Strijen, Binnenmaas, ‘s-Gravendeel, Heerjansdam en Zwijndrecht besloten tot een tegenonderzoek nadat de Bouwdienst van Rijkswaterstaat concludeerde dat de Drechtstedenvariant van Bos een miljard duurder uitviel dan het voorkeurstrace.

In de Bos-variant ontziet de HSL de Hoeksche Waard. In plaats daarvan duikt hij ter hoogte van het rangeerterrein Kijfhoek onder Zwijndrecht en de Oude Maas door om via de oostelijke oever van de Dordtse Kil over het Eiland van Dordrecht bij de Moerdijkbrug uit te komen. Bijkomend voordeel van die variant is dat een tunnel onder de Dordtse Kil niet nodig is.

Gisteren legde Bos uit dat RWS zijn plan onbedoeld anders had uitgelegd. Van zijn variant was een slalom-trace gemaakt door drie keer de spoorlijn Rotterdam-Dordrecht te laten kruisen. Dit deed de rekensom van RWS bijna f. 400 miljoen hoger uitkomen.

Een ander punt waarop volgens ir. W. Boer van de TU Delft op valt te besparen, is de wijze van boren. Bos was uitgegaan van een geheel geboorde tunnel. Volgens Boer kan een deel van de tunnel elders worden gemaakt en daarna afgezonken, wat goedkoper is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels