nieuws

Hoteltoren kietelt wolken boven Dubai

bouwbreed

Al-Habtoor Fletcher Murray en Roberts (HFM) bouwt in Dubai een 321 meter hoge hoteltoren. De toren maakt deel uit van het miljoenenpo Chicago Beach Resort. HFM kreeg in augustus 1995 het contract voor de realisatie van het betonnen skelet, de staalconstructies, de vliesgevel en de gevelbekleding en voor de onderhoudsvoorzieningen van het gebouw.

Het hotel omvat 202 luxe suites en twee vleugels met diverse accommodatie. Van het Britse bureau WS Atkins en Partners Overseas kreeg de toren een driehoekige vorm. Een uitwendige staalconstructie houdt de betonnen kern van het gebouw overeind. De vleugels worden in glas en aluminium uitgevoerd. Aan de derde zijde komt een zeilconstructie uit glasvezelversterkt dubbellaags teflon dat op stalen masten rust. De betonnen constructie telt 56 verdiepingen die met elkaar 200 meter beslaan. Hiervoor moet de aannemer om en nabij 66.000 m3 beton aanvoeren. Op de betonnen constructie komt een staalconstructie van 121 meter. Deze vergt de aanvoer van 10.000 ton bouwstaal. De gevelbedekking vergt ruim 80.000 m2 materiaal.

De toren staat op een kunstmatig eiland op 280 meter van de kust. Verdere bebouwing ontbreekt nog zodat de logistiek naar verwachting geen problemen oplevert. HFM zal dit voordeel meer dan nodig hebben, omdat de opdrachtgever het po in juni volgend jaar opgeleverd wil zien. Of de laatste bouwvakker op dat moment inderdaad is vertrokken, blijft een vraag. De aannemer hoopt evenwel tijd te winnen door bouwdelen op de grond voor te fabriceren in plaats van ze in het werk te storten. HFM zet voor het plaatsen van de prefab-delen drie Favelle Favco 760-kranen in.

Vleugels

Deze ke 76 ton tillen en hebben een radius van 10 meter. De kranen staan in de centrale kern en op elk van de twee vleugels. Voor het plaatsen van de zwaarste delen van het uitwendige staalskelet worden aparte hijsinrichtingen gebruikt.

Een automatische bekisting vormt de betonnen constructie van de suitewanden en de trappenhuizen. Elk bekistingsplatform kan met twee klimsteunen toe. Dat vergt minder ophangpunten en dus minder manuren zodat de bouwtijd niet onaanzienlijk vermindert. Mede daardoor blijft er een ruimere tijd over om de gevels van de vleugels te bekleden. Verder gebruikt HFM zelfklimmende systemen voor de betonnen kern en voor de accommodaties in de vleugels. De uitvoering vergt meer dan bijzondere aandacht, omdat een gebouw van dergelijke afmetingen snel de neiging tot ‘werken’ vertoont. De bouw van het hotel begon in maart 1996. Een jaar later was 85 procent van het betonwerk, 30 procent van het staalwerk en 15 procent van de bekleding gereed. HFM werkt zes dagen per week volcontinu met ruim 1000 bouwvakkers aan het po.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels